رواية نقاء قلبى الفصل التاسع 9
![]() |
رواية نقاء قلبى الفصل التاسع 9 بقلم آيه عيد |
#نقاء_قلبي
وجهه سلا*حه عليها، وكان لسة هيطلق بس.... فجاة استقرت رصا*صة في رأسه من الخلف اوقعته ارضاً، الجميع انصدم ونظروا للخلف شافوا عز نازل من عربيته الفخمة وفي يده مسد*دس، وثانية اتي رجالته في سياراتهم ونزلوا بأسل*حتهم،وجريوا علي الرجالة ال قدام ليل.
الرجالة اتخضو وجريوا علي عربياتهم بسرعة، لاكن رجالة عز كانت اسرع واطلقوا عليهم النير*ان.
اما عز جري علي ليل بخوف :ليل!!!
ليل بأنفاس متق*طعة :ع عز، ا اب.... ا ابننا يا عز.
عز عقد حواجبه باستغراب وصدمة:ايه؟! انتي حامل؟!
ليل حركت ايدها ببطء وصعو*به ومسكت ايده وحطتها علي بطنها بأ*لم وهي بتبكي ونفسها بيطلع بالعا"فية.
وفجاة غمضت عينها مغ*شى عليها.
عز اتصدم وانفاسه بدات تعلي وتزيد وهو مش مستوعب كلامها.... بس مفكرش كتير وشالها ورأسها علي صد*ره، ونظر لرجالته بغضب : هاتوا خالتها من العربية وعلي المستشفي يلااااا.
رجالته سمعوا كلامه وجريوا علي صباح والسواق... وعز اخد ليل واتجه لعربيته وانطلق بأقصي سرعة للمستشفي....ورجالته وراه.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكان مجهول
يجلس ذالك الرجل علي كرسيه.
دخل مساعده بخوف :ل لحقها ياباشا.
الرجل بعصبية:يعني ايه؟!
مساعده بتوتر: قدر يلحقها، وكمان خلص علي رجالتنا ورجالة صاحبك.
الرجل ضر*ب علي مكتبه بقوة وغضب: انتوااا مش بتعرفوا تعملوا حاجة كدااا ابدااا.
الرجل :هنعمل ايه بس، هما خلاص كانوا هيخلصوا عليها.... بس هو ظهر.
الرجل بغضب :دا انتوا بها*يمممم.
مساعده: طب ما يمكن تمو*ت في المستشفي، انت مشفتش حالتها كانت عاملة ازاي.
الرجل امسكه من ياقة قمي*صه بغضب:مش هيسمح بكدا.... انت متعرفووووش، دا مش زي مانتوا عارفيييين.
مساعده بأستغراب :هو ايه ال منعرفوش، كل الناس عارفة انه عز الرفاعي.
ابتعد عنه الرجل وسند علي مكتبه بنظرة غر*ببة :لا عز الرفاعي لابس قناع وال تحت القناع محدش يعرفه ولا يتمني انه يشوفه.... انت متعرفش حاجة عنه دا مش مجرد رجل اعمال بس.
مساعده باستغراب :قصدك ايه؟!
الرجل :مش دلوقتي، هقولك بعدين.
وامسك هاتفه واتصل بالشخص ال قاله ان عز متجوز وهو السبب في حا*دثة ليل.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي
عز دخل بسرعة وهو بيصر*خ في الدكاترة بغضب عشان ينقذوا ليل.
جه الدكتور فورا: متقلقش يا عز بيه، هنعمل ال نقدر عليه.
عز بحده :عايز دكتورة.
الدكتور :ما انا موجود!!!
عز بغضب :قولتلك عايز دكتورة انت مبتفهمش.
الدكتور بتوتر: حاضر حضرتك اهدي بس.
عز وضع ليل علي الترولي واخدوها علي غرفة العمليات وجت الدكتورة.
عز بعون حمراء وحده :يستحسن انها تبقي كويسة و تعالجيها كويس.
الدكتورة بخوف من نبرة صوته وعرو*قه ال ظاهرة :ح حاضر، ه هعمل ال اقدر عليه.
عز بغضب :تعملي اكتر من ال تقدري عليه.
الدكتورة :حاضر يا فندم.
ودخلت غرفة العمليات في الجناح الخاص به.... اما هو جلس علي الكرسي وانزل رأسه ووضع يديه عليها وهو بيتنفس بقوة، وبيدبدب برجله علي الارض بتوتر وغضب.
قرب منه كريم.... عز وقف قدامه بغضب :ال عمل كدا يكون تحت رجلي قريب، فاهم.
كريم :اوامرك ياباشا.
وجري كريم علي الخارج واتصل بالرجالة.
عز نطر لقمي*صه المليء بد*ماءها، نظر لغرفة العمليات بخوف وقلق عليها واتأكد انه بيحبها وميقدرش يعيش من غيرها.
......... بعد مدة
جه الدكتور بعلامات الاسف.
عز باستغراب: فيه ايه؟!
الدكتور :الست الكبيرة ال جت معاكم.
عز :مالها؟!
الدكتور :للاسف، مقدرناش ننقذها.
عز اتصدم وفكر في ليل هيحرالها ايه لما تعرف ان خالتها ما*تت.
الدكتور:البقاء لله.
ومشي من قدامه.
وعز سند ضهروا علي الحيطة واتنهد بحزن وضيق.
...... بعد مرور ساعتان.
خرجت الدكتورة. وعز اتقدم ليها بسرعة.
عز بقلق :ها، طمنيني، هي عاملة ايه دلوقتي؟!
الدكتورة : الحمد لله قدرنا ننقذها وكان في اصا*بات داخلية، لكن قدرنا نوقف النز*يف، بس.....
عز باستغراب :بس ايه؟! اتكلمي.
الدكتورة :مقدرناش ننقذ الجنين.
عز :جنين؟!
الدكتورة :ايوا المدام حامل بقالها شهر ونص، بس للاسف مقدرناش ننقذ البيبي.
عز اتصدم من كلامها، يعتي ليل كانت حامل في ابنه ومقالتش ليه وكمان كانت هتهرب منه ومش هيشوفها تاني.
الدكتورة مشيت من قدامه.... وهو بقي واقف هيتجنن مش قادر يستوعب، افتكر لما كانت بتبعد عنه ومش بتخليه يقربلها.... افتكر لما كانت بتستفر*غ كتير، وبتقوله انه بسبب الاكل الكتير.
قبض يديه بقوة وعرو*قه ظهرت بشكل مخيف، عنيه اتحولت للون الاحمر.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المطار
مروان كان واقف بضيق، بعد ما الرحلة فاتته
مسك تلفونه واتصل ب ليل لكن الرقم طلعله مغلق.
اتضايق وافتكر انها رجعت في كلامها.
مروان بضيق :طب كنتي تكلميني طيب، لازم تسيبني واقف كدا.
اقترب منه شخص:استاذ مروان، الرحلة الجاية بعد سبع ساعات.
مروان بضيق :لا خلاص، مش هسافر.... الغي كل حاجة.
اومأله الشخص ومشي من قدامه.
اما مروان مسك شنطته وخرج من المطار وركب عربيته بضيق وعصبية....وقرر يروح المستشفي يمكن يلاقيها مع خالتها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي بعد مرور ساعة اخري
في اوضة ليل، بدات تفتح عينها ببطء وهي حاسة بأ*لم في جميع جس*دها.
عز شافها وقرب منها بجمود وايده في جيبه.
ليل نظرت له بتعب وصوت مبحوح :ع عز....
دموعها نزلت وحاولت تقوم وعز اقترب منها وساعدها تقعد ووضع خلفها مخده....وهي ماسكه في ذراعه، واليد الاخري علي بطنها بأ*لم.
ليل بتعب : ع عز.... ف فين خالتي؟!
عز مبصش في عيونها بجمود : الدكاترة مقدروش ينقذوها.
ليل بصتله بصدمة وا*لم :ا ايه؟! خ خالتي مالها.... ا انت بتهزر ص صح!!!
عز بجمود : انا مبهزرش.... خالتك ما*تت.
ليل نظرت له بعد تصديق واستيعاب فجاة دموعها بقت بتتساقط بغزا*رة ومش قادرة تصدق ان خلاص مبقاش ليها حد.
مسكت في عز وبصتله بدموع وحضنته ورأسها علي صد*ره، وانهارت من البكاء.
ليل بدموع وشهقات : ي يعني خلاص م مبقاش ليا حد، ب بقيت لوحدي....م متسبنيش يا عز، و والنبي ما تسيبني.
وشددت في حضنه اكثر.... وهو لم يكن يبادلها الحضن كان واقف بجمود ملامحه كلها برود وواضع في عنيه الغضب.
فجاة ليل استوعبت ابنها، بعدت عن عز وحطت ايدها علي بطنها بخوف، ورفعت رأسها ونظرت ليه :ع عز ا ابني كويس؟!
عز نظر لها بحده وميل ووضع يديه علي السرير محا*صرها، نظر في عيونها وبحده:قصدك ابننا... ابني ال كنتي عايزة تهربي بيه وتحر*ميني منه.
ليل خافت وبدات تترعش.
عز بنبرة مخيفة : حر*متيني منه وما*ت بسببك، وبسبب تهو*رك واحاسيسك.
ليل اتصدمت وحطت ايدها علي بطنها بدموع :ق قصدك ايه؟! ا ابني ماله؟!
عز بغضب :ماااات، وانتي السبببب.... انتي ال وصلتيناااا لكدااااا.
ليل بدموع : و ولله ما كنتش اعرف ا ان د دا هيحصل، ا انا ك كنت عايزة.....
قاطعها عز بغضب :كنتي عايزة تنفذي ال في دمااااغك وبس، حتي لو غلط..... علي طول بحاول اراضيكي عشان تتقبلي عيشتك معايا، وعمري ما خليتك محتاجة حاجة.... علي طول بحاول مز*علكيش ولا اق*سي عليكي، بس انتي مبتفهمييييش..... لازم تنفذي ال في دماغك.
ليل بدموع الانهيا*ر وق*هر :بس بقييي، ك كنت هتعمل ايه يعنيييي؟!
عز امسك ذراعها بقوة وحده:كنت هحميكي انتي وابني وخالتك، وانتي عارفة كدا كويس.... بس ازاي خبيتي عني انك حامل وعملتي ال في دماغك، وابني وخالتك ما*توا بسبببك.
ليل بدموع: م مكنتش اعرف، ا انا كنت خايفة اقولك اني حامل عشان كان ممكن اكر*ه حياتي اكتر ومقدرش اعيش ولا اقدر احب ابني زي اي أُم.... ا انا كنت هرجع وولله ب بس معرفش العربية دي طلعت قدامي ازاي.
امسكت يده بدموع :ع عز، ا انا ماليش غيرك..... ا انا عارفة اني السبب ب بس وولله لو اعرف كدا مكنتش هر*بت، س سامحني والنبي.
عز ابعد يده عنها بحده : اسامحك علي ايه ولا ايه؟!
قرب وجهه منها و بحده : اسامحك علي خدا*عك ليا، ولا علي انك السبب في مو*ت ابننا.
فجاة اتفتح الباب ودخل مروان وعلي وجهه ملامح الصدمة بعد ما سمع كل حاجة.
عز وهو علي نفس وضعه حرك رأسه ونظر له بجمود.
مروان بص ل ليل بصدمة :ه هو د دا الراجل ال بيهد*دك.... عز.... عز يبقي جوزك.
ليل بصتله بصدمة ودموعها ما زالت علي خدها.
عز لف وجهه وبص ل ليل بحده : بقي هو دا ال كنتي هتهر*بي معاه.
ليل بصتله بخوف.
مروان بصله بعصبية:انت ال عملت فيها كدا؟! ايه الجر*ح ال في رأسها دا؟!
عز عدل وقفته وحط ايده في جيبه ولف ونظر ل مروان بكل برود :وانت مالك؟!
مروان بعصبية:متجوزها من امتا يا عز، اتكلم.
عز :دي حاجة تخصني انا، مش انت.... يستحسن تمشي عشان معملش معاك مشا*كل.
مروان :انا مش هطلع من هنا غير وليل في ايدي.
عز مسكه من ياقة قمي*صه بغضب :حسك عينك اسمعك بتنطق اسمها تاني علي لسانك.
مروان بعصبية :اوعي كدا، انا مش هسيبها عايزة معاك... انت بتعذ*بها.
عز بغضب:وعزة وجلالة الله، ان ما طلعتش من عنا حالا لاكون مند*مك علي اليوم ال اتولدت فيه...... اتقي ش*ري. يابن الناس احسنلك.
مروان بلع ريقه بتوتر بس مبينش، بعد عن عز ونظر له بضيق.... وبعدين بص ل ليل وخرج.
عز بص ل ليل ال اتر*عبت، اقترب منها وامسك فكها بحده :قسما عظما لاند*مك انك اتفقتي مع واحد زي دا، او علي انك السبب في خس*ارة ابني..... كفاية دلع لحد كدا، من هنا ورايح هتشوفي عز تاني خالص.
ليل دموعها نزلت ومسكت ايده، لكن هو بعد ايده عنها بحده ولف وعطاها ضهره بجمود.
عز بحده :اجهزي عشان هنمشي.
وخرج من الاوضة..... وليل قعدت تعيط بانه*يار علي خالتها، وابنها، ومعاملة عز ليها.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر
العيلة كلها متجمعة حتي جميلة وامها رقية.
سلمي بفرحة :ولله نورتونا يا جماعة.
رقية بابتسامة :دا بنورك يا سلمي.
جميلة باستغراب :امال فين عز؟!
سلمي :صمم يروح الشركة النهاردة.
رقية :كنتي تخليه يرتاح شوية.
سلمي :ما انتي عارفة عز بقي مش بيحب الراحة.
ريتاج : اقدر اتصل عليه واقوله ييجي.
جميلة :اه يا ريتاج بليز، اصل انا عايزة اتطمن عليه.
ريتاج بغم*زة : حاضر يا حضرة العاشقة.
الكل ضحك، وجميلة نزلت وشها لتحت بخجل.
نبيل : امتا بس وتبقي من العيلة دي!!!
سلمي : انا خلاص قررت، الخطوبة هتبقي بعد يومين.
رقسة :طب وعز عارف؟!
سلمي :متشغليش بالك، هيوافق اكيد..... هو بس مش عايز ارتباط دلوقتي عشان شغله، بس لا انا مسكتش هخليه يتجوز يعني يتجوز.
رقية ضحكت علي كلامها، وبعديم قعدوا يتكلموا.
فجاة دخل مروان بعصبية..... ريهام قلقت عليه وقربت منه.
ريهام :في ايه يا مروان؟!
نبيل :في ايه يابني مالك داخل متعصب ليه كدا!!!
مروان بعصبية:عز.
سلمي بقلق:ماله عز؟!
مروان :عز طلع متجوز يا خالتيييي.
صدمة حلت علي الجميع، جميلة قامت وقفت ببطء وصدمة وهي مش مستوعبة كلامه.
جميلة بعصبية:انت اكيد اتجننت، مين دا ال متجوز عز مين!!!
مروانبعصبية و بسخرية :ايوا عز، طلع متجوز..... ومتجوز مين..... ليل الموظفة ال في الشركة.
جميلة رجعت خطوة للخلف وهي بتتنفس بسرعة غير مستوعبه ما قاله، افتكرت اليوم بتاع القهوة والفندق والمسبح، كل حاجة كانت بدل انه بيهتم ليها لكن هي مكاناش تتوقع انها مراته.
رقية بعصبية:يعني ايه الكلام دا؟! طلع متجوز، وكنوا عايزنوا يتجوز بنتي وتبقي زوجة تانية!!!
سلمي قربت منها بتوتر :لا يا رقية، اكيد مروان بيهزر.... عز ميعملش كدا، ما لو عمل كدا كان هيقولي.
مروان :لا مبهزرش، طب اقولكم علي الكبيرة بقي..... دي كانت حامل منه بس عملت حا*دثة وخس*رت الجنين النهاردة.
نبيل بصدمة :انت متأكد من الكلام ال بتقوله؟!
مروان بعصبية :ايوا، دا دي البنت ال كنت هخطبها، بس طلع واخدها مني وكمان مراته..... عز واخد كل حاجة مني، انا بكر*هه.
وطلع علي اوضته بعصبية وريهام طلعت وراه.
رقية بعصبية :شريف مش هيسكت علي ال حصل دا، ويبقي هو يتكلم مع عز بنفسه.
ومسكت واخدت جنيلة من ايدها وكانت هتخرج
بس جميلة سابت ايدها ورجعت وبصت لسلمي بعصبية : عرفي عز ان انا مش هسكت علي ال عمله.
وبعدين مشيت مع والدتها بعصبية وبكل غرو*ر.
سلمي قعدت علي الكنبة وهي مصدومة ومش قادرة تستوعب ال حصل.
قربت منها ريتاج بقلق : ماما اناي كويسة؟!
سلمي :ا اتصلي ب عز فورا.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المستشفي
كان واقف برا والممرضة جوا بتساعد ليل في اللبس.
تلفونه رن وكان رقم والدته.
عز :الو.
سلمي بعصبية:الكلام ال سمعته صح يا عز، انت متجوز.
عز عرف ان مروان قالهم ورد ببرود :ايوا.
سلمي :انتي ازاي تعمل كدا؟! انت مش عارف منطري كان عامل ازاي قدام جميلة وامها..... ا انا مكنتش متخيلة انك تكسفني كدا، انت المفروض كنت تتجوز جميلة مش البنت ال متجوزها دي.
عز :وانا مش عيل صغير عشان اتجوز ال انتي عايزاها.
شلمي بعصبية : عز، حالا تطلق البنت ال عندك دي، وتيجي تتأسف لجميلة وعيلتها..... ونحدج ميعاد فرحكم.
عز بحده :طب بصي بقي، اولا انا مش هطلق دا يبقي بمزاجي انا، ثانيا وانتي عارفاه كويس انا مش بتأسف لحد..... وبما ان الحكاية اتكشفت يبقي خلاص كل حاجة تظهر للناس...... وقولي للخدم بقي ينضفوا جناحي كويس عشان جاي انا ومراتي.
سلمي بعصبية:انت بتقوووول ايه؟! انا مش هخليك تدخل بالبنت دي هنا.
عز بجمود :براحتك، انا هاجي وعايز اسمع اعتر*اض من حد فيكم بقي.
سلمي بحده :انا ال هقف في وشك يا عز.
عز ببرود :وانا مش همنعك، بس مراتي ملكيش دعوة بيها.
سلمي بتنهيدة وحده :ماشي يا عز، براحتك.... اعمل ال انت عايزه.
عز :تمام.
وقفل معاها
خرجت الممرضة وبصتله :المدام جاهزة يا عز بيه.
عز دخل وشافها كانت لابسة دريس واسع وخفيف وواقفة وسادة علي السرير وايدها التانية علي بطنها بأ*لم ودموعها لسة علي خد*ها.
عز ببرود :يلا
ليل بصتله وبعدين بعدت عيونها عنه، حولت تمشي معرفتش بسبب ا*لم بطنها واصدرت انين.
عز بصلها شوية ببرود، اقترب منها وهوب شالها عل طول، وهي بصتله والدموع في عنيها بحزن لفت ايدها حوالين رقب*تها وحطت رأسها علي صد*ره بتعب.
اما هو مبصش ليها حتي واخدها وطلع من المستشفي واتجه للعربية. ركبها جمبه في الخلف، والسواق ال كان بيسوق.
ليل نظرت له بحزن ،وهو ناظر ناحية الشباك وساند ذراعه واصبعه علي ذقنه بجمود ولكن بغضب ايضا، ميلت ووضعت رأسها علي كتفه وغمضت عينها....وهو مبعدهاش عنه نظرا لحالتها الصحية....حرك لسا*نه علي خده من الداخل بحده كلما يتذكر فعلتها وانها خبت عليه انها حامل.... وان كل دا حصل بسبب تفكيرها.
وانطلقت السيارة.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في فيلا شريف
كان واقف وبيتكلم في التلفون بغضب.
فجاة دخلت جميلة بعصبية ورقية بجري وراها وبتحاول تهديها.
شريف قفل تلفونه بسرعة وهدي نفسه وجري علي جميلة.
شريف :في ايه يا جميلة؟!
جميلة قعدت علي الكنبة وبدات تبكي.
شريف بص لرقيه.
رقية بضيق : عز..... اكتشفنا انه متجوز.
شريف :ايه؟!
قرب من بنته وحضنها :بس ياحبيبتي، انا هاخدلك حقك متز*عليش
جميلة بصت لابوها بغيون حمراء : انا عايزاه ييجيلي يابابا، انا عايزة عز.... مش هسمح يكوووون لغيريييي.
رقية بعصبية:انتي اتجننتي؟! ايه دا ال عايزاه يجيلك، دا متجوز خلاص..... يعني تنسيه.
جميلة مسكت المزهرية ورمتها علي الارض بعصبية:لااااا، دا ليا انا مش هيبقي لغيري او للموظفة ديييي...... عز هيكون ليااااا انا.
قربت من مامتها وبحده : ال بيعجبني باخده، باي تمن واي طريقة باخده.
رقية :يابنتس مينفعش، احنا من الاول عارفن انه مش هيوافق علي جوازكم، واهو طلع متجوز اصلا.
جميلة بعصبية:قولتلك عايزاااااه.
شريف قرب منها : هيبقي ليكي، ودا وعد مني.
جميلة بصتله وحضنته بدموع :رجعهولي يابابا، لازم يتجوزني انا.
شريف بنظرة غر*يبه : هرجعهولك ب أي طريقة هرجعه.
رقية بعصبية:دلعك ليها ال بو*ظها كدا.
وطلعت علي فوق.
وشريف بيمسح علي شعر بنته وعينه قدامه بنظرات ش*ر
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في المساء
قدام قصر الرفاعي
وقفت العربية، ليل فتحت عينها وبصت حواليها بأستغراب، وبعدين بصت لعز : احنا فين؟!
عز مردش عليها ونزل من العربية ولف ناحيتها وفتح الباب ببرود:انزلي.
ليل سكتت ونزلت، وهو سندها ووضع يده علي خص*رها، واتجهوا لداخل القصر.
في الداخل
كل العيلة واقفة وعلي ملامح وجوههم الضيق.
دخل عز ومعاه ليل ال اتصدمت انه جابها قصر عيلته.
وقف امام عيله بجمود، وكل العيلة انظارهم عليهم.
عز بص لكبيرة الخدم :خوديها الجناح بتاعي.
اومأت له كبيرة الخدم :اوامرك يا بيه.
قربت من ليل ال منزلة رأسها في الارض بتوتر وخوف، سندتها واخدتها علي فوق تحت انظار العيلة ليها.
عز حط ايده في جيبه بجمود:نعم؟!
سلمي بعصبية:ايه ال انت عملته دا، المفروض كنت تقولنا الاول.
عز اتجه للكرسي وجلس عليه : حياتي وانا حر فيها.
نبيل بعصبية: ولو، كان لازم تقولنا برضوا..... احنا كنا مخططين انك هتتجوز جميلة.
عز :كنتوا؟! يعني مش انا ال الفتوا كل دا من دماغكم.
ريتاج :وانت اتجوزت البنت دي ليه؟!
عز :اطلعي فوق.
ريتاج بصتله بضيق وبصت لمامتها وبعدين طلعت.
سلمي بعصبية:انا عايزة افهم، عجبتك في ايه؟! دي جميلة اشيك منها بكتير.
عز بحده :قولتلك علي التلفون ملكيش دعوة بمراتي.
سلمي بعصبية:ماشي ياعز، طالما انا مبقاش ليا اهمية في حياتك.... يبقي كلامي مش هينفع.
وطلعت علي فوق.
وعز كان قاعد مضايق انها ز*علت منه بس مبينش غير بروده.
نبيل :لازم تتكلم مع شريف قي اسرع وقت.
عز قام وقف بهيبة :واكلمه في ايه دا هو كمان.... انا مليش علا*قة بيه ولا ببنته.
واتجه للسلم وطلع علي جناحه.
نبيل بعصبية:هيبو*ظ كل حاجة بدماغه دي.
ريهام :هو مش عيل صغير، هو فاهم كل حاجة وعارف بيعمل ايه.
نبيل بصلها بغضب وبعدين طلع برا القصر.
وريهام اتنهدت وطلعت فوق.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
فوق عند جناح عز
دخل ولقي ليل قاعدة علي السرير، نظرت له بحزن.... بعد انظاره عنها واقترب من الكومود ال جمبها ووضع مفاتيح العربية عليها.
جه يمشي ليل مسكت ايده وقامت وقفت قدامه.
ليل بحزن:عز.
عز بجمود وهو ينظر بعيدا عن عينيها: اممم.
ليل قربت وحضنته بدموع:سامحني، ا انا عارفة اني غلطت.... ا انا مليش غيرك دلوقتي، خليك معايا، ا ارجوك م متعاملنيش كدا ا انا محتاجاك جمبي.
عز امسكها من ذراعها وابعدها عنه ونظر في عنيها بحده : ولما انا كنت محتاجك مكنتيش جمبي ليه!!!
ليل :ا انا....
عز بحده وغضب واضح في عيونه:اتفقتي مع مروان عشان تهربي وتفضلي معاه هوا..... وتربي ابني بعيد عني، عملتلك انا ايه لكل دا...... عشان اخدك بالغص*ب، انتي ال مكنتيش بترضي بعيشتك ولا كنتي قابلة اي حاجة..... رغم ان واحدة غيرك تتمني بس ابصلها.
ليل دموعها نزلت بق*هر وساكتة.
عز بغضب :انا هد*فعك تمن كل دا، وهخليكي ترضي غص*ب عنك بالعيشة معايا.
ليل بدموع :انت ليه بقيت كدا..... ليه اتغيرت عليا.
عز بغضب :بسبببببك، انتي قت*لتي ابنييييي، كله بسبب غبااااا*ءك.
ليل بانهيا*ر :طب ما هو ابنيييي انا كماااااان.
عز شد علي ذراعها اكثر : كان لازم تقوليلي يوم ما عرفتي.
ليل بدموع :م مكنتش عارفة اعمل ايه او اقول ايه؟!
عز بغضب :طوووول حياتك كداااا، مش عارفة حااااجة، طووول عمرك غبيييييية.
ليل سكتت بدموع، عز بعدها عنه بقوة وجه يلف عشان يتجه للبلكونة، ليل مسكت ايده بدموع وهي ماسكة بطنها :عز.
عز ز*قها بقوة لدرجة انها وقعت علي الارض وبغضب :بلااا عز بلا ز*فتتتت.
واتجه للبلكونة بدون النظر عليها حتي.
ليل عيطت بأ*لم وحطت ايدها علي بطنها ال بدات تنز*ف وواضح ان الجر*ح اتفتح.
في البلكونة
عز دخل بغضب وهو بيتنفس بقوة وعصبية، فجاة تلفونه رن وكانت جميلة.
جميلة:مش مصدقة انك عملت كدا بجد يا عز.
عز بهدوء :محتاج اقابلك.
جميلة بلهفة :بجد، ا اه تمام...... ا انا جاهزة.
عز :مش دلوقتي، بكرا.
جميلة :حاضر، نتقابل بكرا في الكافيه.
عز :في القصر.
جميلة : ماشي هاجي، مش هتأخر.
عز قفل واتنهد وهو بيفكر في حاجة.
دخل جوا ولاقاها واقعة علي الارض بتعيط وبتنز*ف وفي د*م علي فستانها من ناحية بطنها.
حاول يخفي صدمته وقلقه عليها.
واقترب منها وشالها وحطها علي السرير وجاب علبة الاسعافات وحطها جمبها بجمود :ساعدي نفسك بنفسك، بما انك فاكرة فقيهة.
ومشي من قدامها واتجه للحمام.
ولي عيطت علي معاملته ليها، انه مكلفش نفسه حتي يساعدها. مسكت العلبة وبدأت تحاول تساعد نفسها وتعقم الجر*ح.....مكانتش عارفة وبتتأ*لم اكتر واكتر.
رمت القطن من ايدها با*لم وعصبية وبدات تبكي بقوة وانهيا*ر.
@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تابع الفصل التالى من هنا (رواية نقاء قلبى الفصل العاشر 10 بقلم آيه عيد)
لقراءة جميع فصول الرواية من هنا (رواية نقاء قلبى كاملة (جميع الفصول) بقلم آيه عيد)
اهلا بك