× تابعنا ليصلك كل جديد

انضم إلى مجتمعنا على فيس بوك واشترك في المدونة ليصلك أحدث المحتوى مباشرة

⚠️ تنبيه: جميع الحقوق محفوظة. يمنع نسخ المحتوى دون إذن مسبق.

رواية نقاء قلبى الفصل الخامس 5 بقلم آيه عيد

رواية نقاء قلبى الفصل الخامس 5

رواية نقاء قلبى الفصل الخامس 5 بقلم آيه عيد
رواية نقاء قلبى الفصل الخامس 5 بقلم آيه عيد


#نقاء_قلبي

كانت واقفة بتترعش وهي ماسكة اختبار الحمل
خبته بسرعة في دولاب الفوط.... وخرجت

عز اقترب منها بهدوء:انتي كويسة؟!
ليل بتوتر :ا اه كويسة، ب بس تعبا*نة من الشغل

عز اخدها في حضنه ومسح علي شعرها :لو عايزة تاخدي اجازة قولي؟
ليل بعدت عنه بتعب :ل لا مش عايزة.... ا انا عايزة بس انام دلوقتي
عز حس انها بتتهرب منه وعض شفا*تيه السف*لية بضيق :اممم، تمام

ليل اتوترت و اتجهت علي السرير واستلقت وهي بتحاول تبعد عيونها عنه علي قد ما تقدر

اما عز اتنهد، واتجه للسرير واستلقي.... نظر اليها بهدوء وبعدين اقترب وشدها واخدها في حضنه
وهي محاولتش تبعد المرة دي وسكتت ومتحركتش، وهي بتفكر هتعمل ايه في الجنين دا؟

٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪

في الصباح
ليل فتحت عيونها ببطيء.... لقت عز بيلبس ساعته قدام المراية
ليل قامت قعدت وهي بتفرك في عينها :هو انا اتأخرت في النوم ولا ايه؟!
عز وهو لسة امام المرآة : مش هتروحي النهاردة الشركة، اقعدي في البيت
ليل بصتله :ب بس انا كويسة اقدر اروح.

عز اقرب منها وميل عليها وبهدوء وبصوته الرجولي :وانا مش عايزك تمشي.
ليل بتوتر:ب بس....
قاطعها عز بق*لة خفيفة اسكتتها
بعد ووقف بهدوء وايده في جيبه :مش هعيد كلامي.... ارتاحي النهاردة.
ليل نزلت عيونها بتوتر، وأومإت له بالموافقة، وغطت رجليها تحت البطانية
اما عز لف وكان هيمشي بس رجع تاني وبصلها، وهي رفعت رأسها ليه باستغراب.

حرك يده ووضعها علي وجهها وبقي يمسح بأصبعه الابهام علي خد*ها بهدوء وهو ينظر في عيونها.... بعدين اقترب وطبع قب*له خفيفة، وبعدين ابتعد ومسح علي شعرها بعشواءية.... وخرج
اما هي حطت اصبعها  علي شفا*يفها باستغراب من هدوءه وحنيته، لاول مرة يتعامل معاها بالطريقة دي وكأنه بيحبها






@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عند رنيم
صحيت من النوم وقعدت علي السرير

قعدت تفكر في الشخص ال انقذها امبارح، وصلها لحد القصر ومشي فورا

رنيم :طب انا لازم اشكره علي الاقل، بس الاقيه فين بس؟!

فجاة الباب خبط ودخلت مامتها وقعدت جمبها علي السرير ومسكت ايدها بحنية :انتي كويسة يا حبيبتي؟!
رنيم بضيق :ايوا يا ماما
رهام : في ايه؟! طلعتي امبارح ورجعتي متأخر.
رنيم بتوتر:ها ا لا كنت مع صحابي.
رهام :ال اعرفه انك معندكيش صحاب
رنيم بضيق :لا يا ماما كنت مع صحبتي رغدة.
رهام :خلاص يا حبيبتي متضايقيش، المهم البسي وانزلي بقي عشان تفطري

رنيم بضيق:لا انا هفطر انا ورغدة برا.
ريهام :ماشي ياحبيتي بس متتأخريش
رنيم :حاضر
خرجت ريهام، ورنيم قامت تلبس وكل تفكيرها في الشخص بتاع امبارح






@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في الشركة
مروان راح في القسم عند ليل وقعد يدور عليها
قربت منه روان بأستغراب : حضرتك محتاج حاجة؟! 
مروان : هي ليل مجتش؟!

روان بغ*مزة : اه، انت بدور عليها بقي.
مروان بتوتر: احم، ا اصل يعني مش شايفها
روان بابتسامة:علي العموم، هي مجتش
مروان:ليه؟!
روان:مش عارفة، يمكن تعبا*نة مثلا.
مروان:طب متعرفيش عنوان بيتها.

روان: اممم، لا مش عارفة بصراحة.... عمرها ما قالت علي عنواتها ابدا.
مروان فكر في حاجة ومشي فورا، وروان استغربت

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عند عز في مكتبه
كان قاعد وقا*لع جاكت بدلته وتاني اكما*م قمي*صه
وكان فاتح الابتوب وبيشوف شغله، بكل هيبه

فجاة الباب خبط، سمح بالدخول.... ودخلت جميلة

جميلة بابتسامة: صباح الخير
عز بهدوء :  صباح النور
جميلة قربت منه وهي ماسكة شوية ورق، ووقفت جمبه وحطت الورق قدامه
جميلة :وقع علي الاوراق دي، عشان العمال يبدوا البناء.

عز مسك الورق وبدا يتفحصه كويس، اما جميلة قربت اكتر وحطت ايدها علي كتفه
عز بصلها بطرف عينه بحده
جميلة وهي بتشاور علي الورق :شوف كدا يا عز، الكتابة دي مش عجباني.
عز اتنهد وقام وقف :تقدري تروحي دلوقتي،وانا هبعت الورق مع السكرتيرة.
جميلة اتضايقت وابتسمت ابتسامة مز*يفة : اوكي
وخرجت
اما عز قعد ومسك تلفونه واتص ب ليل
عز :عاملة ايه دلوقتي؟!
ليل :كويسة.
عز بهدوء : خلي كريمة تعملك حاجة صحية تاكليها.
ليل وصوتها باين عليه التوتر : ل لا ا انا كويسة.
عز :بتعملي ايه دلوقتي؟!
ليل : قاعدة عادي وماسكة التلفون
عز اتنهد لان عادةً هما مش بيتكلموا كتير مع بعض وكمل بهدوء :تمام، خلي بالك من نفسك.
ليل بتوتر :ماشي، باي
وقفلت معاه
عز اتنهد ورجع رأسه للخلف  وهو بيفكر في حاجة






@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

اما عند ليل
قفلت التلفون، واخدت نفس
وبعدين حطت ايدها علي بطنها بحزن: ط طب انا اعمل ايه دلوقتي؟!
واكملت والدموع بتتجمع في عينها ورعشة : ا ا اج*هضه.
بعدت ايدها عن بطنها بسرعة وخوف ودموع:ل لا ا انا عارفة ربنا كويس، م مينفعش اعمل كدا.....ط طب هعمل ايه دلوقتي.
وبعدين لقت حل مؤقت :خ خلاص انا هستني شهر، لو خالتي فاقت ههر*ب انا وهي والبيبي.... ب بس لو مفاقتش ه هضطر اقوله.
سندت رأسها عي السرير من كتر التفكير

فجاة الباب خبط ودخلت كريمة
كريمة : في واحد برا عايز يقابلك يا ست هانم.
ليل باستغراب: مين؟!
كريمة :معرفش، مقالش اسمه.
ليل :طب ودخلتيه جوا؟!
كريمة :لا، الحراس موقفينه برا. 
ليل قامت وغيرت هدومها ولبست الطرحة ونزلت

٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪٪
خارج القصر طلعت ليل تشوف مين الشخص دا، واتصدمت لما لقته مروان
ليل بخوف :م مروان، ا انت بتعمل ايه هنا؟!
مروان بابتسامة ىولله اسمي طالع منك زي العسل
ليل بصت بخوف للحراس ال سامعين الكلام

بصت لمروان وخرجت وقفت عند البوابة برا، وهو راح وراها
مروان :هو انتي عايشة هنا؟!
ليل بتوتر :ه ها ل لا د دا.... دا بيت واحدة صحبتي.
مروان باستغراب: غريبة، اصل انا شوفت الملف بتاعك والعنوان دا كان فيه.
ليل بتوتر : ا اصل محبيتش اكتب عنواني، عشان في مكان  بعيد اوي
وبعدين بصتله بعصبية :وانت ازاي اصلا تفتح ملفي وتشوف تفاصيلي!
مروان :يابنت الناس، انا عايزك، وعايز اخطبك وشاريكي.

ليل بعصبية:شاريني! ليه غسالة عليها قسط.... انت عايز تتكلم معايا اتكلم في الشركة مش تجري ورايا بالطريقة دي. 

مروان بضيق :ما انا كل ما بكلمك في الشركة بتتهربي مني.
ليل بعصبية:ودا ملفتش نظرك لحاجة.
مروان باستغراب :حاجة ايه؟!
ليل :اني مش عابزة اقابلك مثلا، ولا البعيد مبيفهمش.

مروان ابتسم بتلقاءية: مش عارف ليه، بس بتشدلك اكتر.
ليل بصتله بتوتر :ا ارجوك، ا انا منفعش.... امشي من هنا وابعد.
مروان :قوليلي بس علي اهلك او عنوان بيتك.
ليل بعصبية:معنديش اهل، ارتحت.... امشي بقي.
مروان :ا انا اسف.
ليل بضيق :انا مش عايزة اسفَك ، ارجوك امشي من هنا.....ارجوك امشي من هنا.
مروان :تمام، بس اعرفي اني هفضل وراكي لحد ما توافقي.... بس صدقيني مش هتلاقي حد يحبك قدي.
ومشي ركب عربيته وانطلق
وليل بصت علي اثره لحد ما راح بضيق :للاسف مينفعش، خصوصا انت.... دا انت ابن عمه. 

ودخلت وبصت للحارس بتوتر: م ممكن متقولش حاجة لعز، دا مجرد واحد بيسأل علي حد قريبي.
الحارس : حاضر يا مدام.
ومشيت ليل، اما الحارس بص للحارس ال قدامه بمعني اعمل ايه؟ 
الحارس:اتصل بالريس، مينفعش نخبي، متنساش الكاميرات.

الحارس وافق ومسك تلفونع واتصل ب عز ووووووو

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عند رنيم، كانت في كافيه هي وصحبتها ولابسة نظارة شمسية
رغدة : هو انا ليه حاسة انك مضايقة.
رنيم بابتسامة :لا خالص ما اناي عرفاني مش بحب الن*كد

رغدة بضحك وهي بتشرب العصير :هو في حد قدك
رنيم ابتسمت، بس ابتسامة مز*يفة، في حجات كتير في حياتها محدش يعرفها ولا حاسس بيها غيرها.

فجاة وهي بتبص علي الباب بلا اهتمام، شافته
ايوا شافته وهو داخل ولابس بنطلون اسود وقم*يص اسود ونظارة شمسية وايده في جيبه
بس كان معاه بنت داخلة معاه وبتضحك

رنيم قامت وقفت بسرعة وق*لعت النظارة، وشافته كويس
وهو اتجه لتربيزة من الموجدين وقعد هو والبنت ال معاه. 
رغدة باستغراب: في ايه؟ واقفة ليه كدا؟!
رنيم مردتش عليها واتجهت ليه بسرعة، ووقفت قدامه
رنيم بزهول :هو انت ال كنت.....
وسكتت






اما هو ازال النظارة، ورفع عينه ليها بكل هدوء
سهي البنت ال معاه بصتلها باستغراب :وانتي مين حضرتك؟!
رنيم مردتش عليها وهي لسة عينها في عينه العسلي
سهي : انت تعرف البنت دي يا انس؟!
رنيم بصتلها :انس، اسمك انس! 

انس بهدوء:عايزة حاجة يا انسة؟!
رنيم بأحراج :ا احم، ا اسفة..... ب بس كنت عايزة اتشكرك علي ال عملته امبارح
انس ببرود :ولا يهمك، انا ال عملته طبيعي.
رنيم اتحرجت وهي واقفة لسة وحطت ايدها علي شعرها :ط طب انا همشي بقي، از*عجتم..... اسفة
ومشيت من قدامهم بسرعة

سهي باستغراب: انت تعرفها؟!
انس :موضوع كدا حصل امبارح وساعدتها.
سهي :موضوع ايه؟!
انس بصلها :مش مهم، يلا خلصي فطارك خلينا نمشي..... انا مشغول.
سهي بضيق : انا مش عارفة ايه دا بجد، يعني صحابك ميقدروش يهتموا بالمهمة دي؟!
انس : مينفعش، انا قاءد الفريق.... والاوامر بتكون مني انا.
سهي بضيق :بجد انا ز*هقت اوي، انت مش بتتعامل معايا كأني خطيبتك خالص.
انس بتنهيدة :انا مش رايق للكلام دا دلوقتي.
سهي وقفت بضيق :ولا انا.
وخرجت من الكافيه بعصبية.

انس اتنهد ورجع رأسه للخلف، بعدين حرك عينه ناحية رنيم.... لاقاها بتبصله وهي ماسكة المجلة
اول ما شافته بيبصلها حطت المجلة قدام وشها بتوتر
وهو ابتسم ابتسامة جانبية عليها
قام وقف وحاسب وخرج
اما رنيم قامت بسرعة ومسكت تلفونها وشنطتها

رغدة :رايحة فين؟،
رنيم بسرعة : هبقي اكلمك باي.

وجريت وراه عشان تراقبه، لقته ركب في عربيته السوداء الفخمة
ركبت عربيتها بسرعة وانطلقت وراه 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في فيلا عيلة جميلة

رقية كانت قاعدة في الانتريه، وماسكة تلفونها وبتشوف حاجة
فجاة دمعة نزلت من عيونها، وهي باصة لصورة بنوتة صغير في التلفون

مسحت دموعها بسرعة لما شريف قرب وقعد جمبها.
شريف :في ايه؟!
رقية :ها، مفيش.
شريف : طب كلمتي جميلة؟!
رقية :لا ليه؟!
شريف :عايز اشوف في تحسن في علا*قتها هي وعز ولا لا.
رقية :هو انت كمان عايز كدا.
شريف بصلها :ومعوزش ليه، هو انا هلاقي احسن من عز لجميلة، دا غير اسمه في البلد وناجح في اعمله كلها..... وهيبقي اسمه مع اسم عيلتنا فخر كبير

رقية بتنهيدة: والشركة؟!
شريف :اكيد هجمع شركتي معاه، وشغلي بيزيد اكتر.
رقية : ولله حساها صفقة.
شريف :لما عز يحب جميلة، مش هتبقي صفقة،انتي بس ابقي روحي اقعدي مع سلمي وخليها تستعجل شوية.
رقية بضيق :حاضر

شريف جاله مكالمة في تلفونه، اتوتر وقام وقف بعيد عن رقية
شريف : عايز ايه؟، مش قولتلك متتصلش وانا في البيت.

الشخص:...................
شريف :خلاص خلاص، اما اجي،المهم دلوقتي شحنة المخد*ر.ا.ت الجاية تخلو بالكم منها اوي، انا دافع فيها كتير..... يلا سلام
وقفل معاه، ورجع بص علي رقية بتوتر..... وبعدين اتجه عندها وقعد يتكلم معاها تاني

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

اما عند رنيم فضلت ماشية ورا انس
لحد ما وقف قدام قسم شرطة كبير، ومعروف عنه بأنه لمكا*فحة الار*هاب
لقته دخل والعساكر بيقدوا التحية ليه بكل احترام

نزلت بسرعة ودخلت وراه
شافها واحد من العساكر
طه :نعم يا هانم، عايزة حاجة؟!
رنيم اتوترت ومكانتش عارفة تقول ايه؟وبقت تبص حواليها بتوتر 
طه بشك :في حاجة يا هانم؟!
رنيم بتوتر: ه ها، اصل انا ع عربيتي اتسر*قت، و وعايزة اشوف الظابط هنا.
طه :انتي اسمك ايه؟،
رنيم : انا رنيم الرفاعي.
طه بذهول :انتي بنت عم عز الرفاعي.
رنيم بضيق :اه.
طه :طب اتفضلي معايا






مشيت وراه وهو دخل مكتب واحد من الظباط. 
طه : دي واحدة بتقول عربيتها اتسر*قت يا باشا، واسمها رنيم الرفاعي بنت عم عز الرفاعي. 

احمد :اتفضلي ياانسة.
رنيم قعدت وهي خايفة لكد*بتها تتكشف
احمد: اتفضلي احكيلي تفاصيل اكتر.
رنيم بتوتر : ت تفاصيل، اه تفاصيل..... طب التفاصيل هي ان.....
فجاة سمعت صوت وراها :احمد، يلا مش فاضين يا حضرة النقيب
احمد قام وقف بضحك :استني ياعم كنت بعمل شغلانة كدا..... ولا انت عشان رائد بقي هتتأمر علينا
انس : شغلانة ايه؟!
وبص علي رنيم ال لفت وشها واتصدمت من وجوده.
انس رفع حاجبه وابتسم بجانبيه : بقي هي دي الشغلانة!

انس قرب منها وميل عليها وايد علي الكرسي بتاعها من الخلف وايد علي المكتب
انس :ويا ترا بقي، ايه هي المش*كلة؟!
رنيم بلعت ريقها ومقدرتش تتكلم.
احمد :بتقول عربيتها اتسر*قت.
انس بتمثيل الصدمة :بجد، واتسر*قت ازاي دي بقي
وبص لرنيم ال وشها كان احمر وفاتحة عينها بتوتر وبتتنفس بسرعة. 

احمد بصلها :ما تتكلمي ياانسة.
رنيم بتوتر :ا انا ان....
انس بابتسامة جانبية  :انتي ايه؟
رنيم والدموع هتتجمع في عينها : ه ي ا تس
انس قام وقف بضحك :خلاص، انتي هتعيطي ولا ايه؟!
رنيم حست بالاحراج وزعلت
قامت وقفت بسرعة ووجهت كلامها لاحمد وعينها في الارض و واضح من صوتها الدموع  :اسفة علي ازعاجك، بس مش عايزة اقدم حاجة خلاص.
وخرجت بسرعة
وانس كان واقف حاطط ايده في جيبه وانظاره عليها بملامح الجمود
احمد :شكلها اتضايقت من كلامك! 
انس : يلا عشان نلحق الرجالة، المهمة دي صع*بة.
وخرج ببرود، واحمد استغرب انه غير الموضوع 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في الليل
ليل كانت قاعدة علي الكنبة في اوضتها قدام التلفزيون ولابسة بيجامة بحما*لات 
فجاة الباب اتفتح ودخل عز
ليل قامت وقفت بتوتر
عز لمحها وملامحه كان عليها هدوء مر*عب 
ق*لع جاكت بدلته واقترب منها بهدوء وعر*وق يده واضحة 

نظر ليها شوية وبعدين حاوط خص*رها ببطء وشدها ليه.
قرب وشه منها وبقي يحرك انفه بهدوء علي ووجهها وهو بيستنشق راءحتها
اقترب من اذنها هامسا: عملتي ايه النهاردة؟!
ليل وهي مستغربة منه :ولا حاجة.
عز :في حد جه هنا؟!
ليل اتوترت وبلعت ريقها :ه ها، ا لا..... م مفيش حد جه هنا.
عز شد اكتر علي خص*رها بحده، وهي خافت وبقت تاخد نفسها بسرعة
عز بصوت واضح عليه الحده : متأكدة.
ليل اتأكدت ان الحارس قاله فا قررت ما تكد*بش لانه مش بيحب الكد*ب
ليل بتوتر :ا اه، ف في.
عز بنبرة مخيفة :مين؟!
ليل بخوف :م مروان.
عز ابعد وجهه عنها وبصلها بحده :وكان عايز ايه؟!
ليل بتوتر : ك كان ب بيقولي حاجة بخصوص الشغل. 
عز بغضب : ومكانش قادر يستنييييي لبكرا عشان يقولك!

ليل اتخضت من صوته وبدات ترتعش
عز بغضب :والبيه عرف العنوان منين.
ليل بخوف :ا اصل انا كتبت عنوان الفيلا في الملف ال في الشركة. 
عز بعد عنها بغضب : من بكرا مشوفكيش في الشركة، هتقعدي في البيت من هنا ورايح...... اما مروان بقي انا هشوف شغلي معاه.
ليل قربت منه بتوتر :ل لا يا عز، و والنبي ا انا ببقي خايفة وانا قاعدة هنا لوحدي ولله...... خليني اشتغل في الشركة والنبي
عز بغضب :واسيب البيه يتنطط وراكي كل شوية.
ليل بخوف :ه هبعد عنه ولله ومش هتكلم معاه، ولو كلمني تاني هبقي اقولك.
عز بعد عنها بغضب ولف ومرة واحدة قلب التربيزة الزجاجية ال اتك*سرت مئة حتة 
ليل قربت منه بتوتر ووقفت قدامه :عز
عز بص في عيونها بحده :وانتي طلعتي ووقفتي معاه عادي.
ليل خافت من شكله وعر*وق رقب*ته ال ظهرت

عز بغضب :ابعدي عن وشي دلوقتيييي.... مش عايز اعمل حاجة ازعلك بيهاااا
ليل خافت ورجعت لورا وهو عطاها ضهره وهو بيتنفس بغضب وبيفكر يعلم مروان درس ازاي.

ليل قررت تحاول تهديه وقربت منه ووقفت قدامه، عز بصلها بحدة وكان لسة هيتكلم ويز*عق تاني 
بس فجاة ليل حضنته ورأسها علي صد*ره، وهو سكت دي اول مرة من يوم ما تجوزو تعملها وتحضنه هي.

ليل بتوتر:ا انا اسفة، م مش هتكلم معاه تاني و ولا هبصله حتي...... ب بس خليني افضل في الشركة. 
عز فجاة بدا يهدا، هو فاكر  انها حضنته بس عشان ترجع الشركة مش اكتر مش عشانه هو، بس هدي من حضنها ليه وسكت.... وبعدين حرك ايده وحاوط خص*رها بهدوء.... ونزل وجه لمستواها ودفن وشه في رقب*تها.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
 
عند رهام كانت قاعدة في غرفتها هي ونبيل جوزها

رهام كانت قاعدة بتفكر بحزن
نبيل : في ايه؟!
رهام بصتله بضيق :انت ازاي مش بتزعل علي رنيم، لما سلمي تكلمها بطريقة مش كويسة.

نبيل قام وقف بضيق : مش بنتك هي ال بتكبر الحكاية، وعايزة تتجوز عز وهو مش هينفع غير لجميلة..... اهلها كويسين وكبار وشركاتنا هتزيد اكتر واكتر. 

رهام بضيق : طب مش تحاول تكلمها او تفهمها انت.... متحيش في يوم كدا تقعد معاها وتعاملها بحنية.

نبيل بضيق : ببقي مشغول، مش فاضي

رهام وقفت بعصبية: بتبقي مشغول ولا انت ال مش عايز تعاملها كأنها بنتك.... اكمنها مش من د*مك.

مروان من عند الباب بصدمة :انتي بتقولي ايه؟! رنيم مش اختي!

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@







 

تعليقات