× تابعنا ليصلك كل جديد

انضم إلى مجتمعنا على فيس بوك واشترك في المدونة ليصلك أحدث المحتوى مباشرة

⚠️ تنبيه: جميع الحقوق محفوظة. يمنع نسخ المحتوى دون إذن مسبق.

رواية غرام العيسى الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء السيد

رواية غرام العيسى الفصل التاسع عشر 19

رواية غرام العيسى الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء السيد
رواية غرام العيسى الفصل التاسع عشر 19


#غرام_العيسي
  قعد عيسي يفكر هيعمل ايه وافتكر الي حصل زمان 

Flash back.... 
من 20سنه كان عيسي عنده 9سنه وكان اليوم دا يوم عيد ميلاده وكان عيسي فرحان اوي والعيله كلها 

عامر:كل سنه وانت طيب ياعيسي 

عيسي:وانتا طيب ياجدي 

يوسف:كل سنه وانت طيب ياعيسي 

عيسي حضنه:وانت طيب 

رحمه بسعادة :انا جهزت كل حاجه 

روحيه:الرجاله اكلت 

رحمه:كل البلد اخدت لحمه واكلو كمان 

عامر:تب الحمدلله 

مصطفي:اومال فين كامل 





رحمه:والله ما عارفه بس مشفتوش من الصبح حتي موقفش مع الرجاله 

تفيده:الغايب حجه معاه زمانه جاي 

عيسي بطفوله:انا فرحان اوي 

دياب:عيسي كل سنه وانتا طيب 

عيسي قرب حضنه :وانتا طيب يا صاحبي 

فجأه دخل كامل وهوا متعصب 

عامر:فينك ياكامل من الصبح 

كامل بضيق :كان عندي شغل

روحيه بقلق:مالك ياولدي 

كامل بضيق:هوا انتو عملتولو زفت بردو

رحمه:في ايه ياكامل حبيت افرح ولدي 

كامل قرب منها:وعشان تفرحي ابنك تعملي كل دا

عامر:انا الي عملت كدا ايه يا كامل مالك 

كامل بصوت عالي :انا كويس بس حرام ما هوا مش فلوس علي الفاضي هيا والهانم بتلكك اصلها نسيت انها كانت فقيره في يوم وانا الي نضفتها في يوم واتجوزتها غصب عني 

قرب عامر وضربه قلم هز القصر كله والاطفال خافو 

عامر بتحذير:فوق لنفسك دي مرتك وانتا اتجوزتها وعندك عيال ومرتك مش من الشارع ولا فقيره دي بنت الشيخ أحمد شيخ البلد فاههم ولو علي ده مش عيد ميلاد دي زي عقيقه فاهم وانتا مش دافع حاجه من جيبك 

كامل بغضب:وانا مش عاوزها وانتا بتمد ايدك عليا عشانها ليه بس اقولك انا هعرفكو 

قرب من عيسي بكل غضب وهوا بيصرخ 

كامل بغضب معمي:انت السبب انه يمد ايده عليا تعالا يا ابن الكل*ب 

واخده وطلع علي فوق وحاولو يوقفوه مسمعش لحد طلع كامل ودخل اوضه في الطابق العلوي مظلمه وحط فيها عيسي وقلع الحزام ونزل فيه ضرب وهوا بيصرخ والعيله عماله ترزع علي الباب وجسمه بقا يجيب دم لحد ما عيسي اغمي عليه وكامل استوعب وقرب منه برعب

كامل بخوف:عيسي ولدي ياعيسي.... وشاله وفتح الباب وهما اتصدمو من المنظر ونزل جري وحط عيسي في عربيته واتحرك للمستشفي والعيله وراه بالعربيات 

........... في المستشفى 

دخل كامل وهوا بيعيط من الرعب علي عيسي 

كامل بصراخ:الحقو ابني بسرععععه 

جابو الترولي واخدوه علي جوا وعامر ورحمه ومصطفي وصلو المستشفى 

رحمه مسكته من ياقه قميصه ببكاء :عملت في ابني ايه انا بكرهك بكرهك وبكره اليوم الي شوفتك فيه 

كامل غايب عن الوعي وبيبص علي ايده الي مليانه بدم ابنه الي قلبه هيتخلع عليه 

بعدت عنه رحمه وقعدت وانهارت من البكاء 

عامر قرب منه ونزل علي وشه قلم ورا التاني وكامل مغيب مش حاسس 

عامر بغضب:ايه مش حاسس لاء فوق ابنك هيفضل يكرهك عمره كله انت ضيعت ابنك وثقته فيك راحت... وضربه اقوي لحد ما قرب منه مصطفى وبعدو عنه بصعوبه 

.. بعد شويه طلع الدكتور وجريو عليه 

عامر بقلق:اي الي حصل 

الدكتور بغضب:مين الحي*وان الي عمل فيه كدا انا لازم ابلغ الشرطه حالا الولد متبهدل 

رحمه عيطت اكتر 

عامر بحده:مفيش بلاغات انا جده وانا الي ض*ربته عشان عمل حاجه غلط 

الدكتور خاف :عموما هوا فاق بس محتاجه راحه لانه متع'ور جامد 

من ساعتها وعيسي بقا بيكره كامل ومش قادر يسامحه ولما كبر بقا شبه مبيتكلمش معاه 

back.... 

طلع عيسي من ذكرياته علي خبط الباب 

عيسي: ادخل 

اتفتح الباب ودخلت غرام وقفلت الباب وكانت شايله صينيه وعليها عصير برتقان قربت وحطتها علي التربيزه

غرام بمرح:بص بقي يا عيسي انا عملتلك عصير احسن من القهوه ااه علي الاقل فيه فيتامين سي 

عيسي بإبتسامه:انتي تعملي الي انتي عاوزاه ياست البنات 

غرام :اسيبك انا بقا تشتغل واطلع اعمل الحاجه مع مريم ونور سلام 

ولسا هتلف عيسي مسك ايدها وشدها وقعدها علي رجله 

غرام:الله في ايه مش وقته خالص 

عيسي مد ايده وشال النقاب والطرحه من عليها وهيا اتصدمت 

غرام بتوتر:عيسي احنا في المكتب مش في الاوضه 

عيسي متكلمش ومد ايده فكلها شعرها الي نزل علي ضهرها زي الدهب 

غرام:عيسي في ايه 

عيسي حضنها ونام علي صدرها واخد نفس باين عليه مخنوق وهيا مستغربه 

غرام بقلق :عيسي 

عيسي:قلبه 

غرام بخوف:مالك ياحبيبي انت كويس 

عيسي:انا محتاجك معايا ياغرام متبعديش عني 

غرام حضنته بحب وبقت تمشي ايدها علي شعره وضهره لحد ماعيسي نام في حضنها غرام كانت هتصحيه بس مرضيتش وصعب عليها وسابته ينام لدرجه ان جسمها وجعها بس متكلمتش لما حست انه مرتاح 

......... بيعدي وقت كبير وغرام علي نفس الحال ولسا بتتأمل عيسي وهوا حاضنها بردو 

فجأة بيصحي عيسي من النوم 

عيسي بدهشه:ايه دا انا نمت 

غرام هزت راسها ب ااه 

عيسي بخوف:انتي كويسه وانتي مصحتنيش ليه بدل مافضلت مذنبك كل دا يا غرام

غرام بكذب:انا تمام جسمي ولا وجعني ولا اي حاجه 

عيسي :بجدد ولا بتكذبي 

غرام بحب:وهكذب ليه يا حبيبي وبعدين ازاي اتوجع وانا في حضنك يا عيسي دا انتا دوايه ياقلبي 

عيسي بحب: ياسيدي علي الحب انتي بتحبيني ياغرام

غرام بصدق:انا بعشقك ياعيسي انت حبي اول والاخيرر 

عيسي حضنها اكتر وهيا اتوجعت وهوا حس 

عيسي:متأكده انك مش تعبانه 

غرام:تؤ تؤ انا تمام ياحبيبي 

عيسي:تب البسي طرحتك يلا عشان نطلع اوضتنا 

غرام: حاضر 

وقامت من علي رجله وضهرها طرقع لما قامت ووجعها جدا وهيا خافت عيسي ياخد باله ويحس بذنب 

عيسي:ايه الي طرقع دا 

غرام بتوتر : دا ضهري عادي 

عيسي بصلها شويه واضايق من نفسه وهيا بدأت تلبس 

غرام:استني اشرب البرتقان الاول وبعدين اخرج 

عيسى:لاء مش عاوز 

غرام:والله ياعيسي لو ماشربت انتا حر

عيسي بضيق:مش عاوز يا غرام والله ما عاوز اشربه 

غرام بخبث:تب والله لو ماشربت العصير حالا ماهخليك تلمسني حتي لمده يومين 

مد ايده اخد كوبايه العصير وشربها مره واحده من غير تفكير 

غرام انفجرت في الضحك :هههه مش قادره هموووت 

عيسي بغيظ:متضحكيش ويلا بينا عشان اخد جايزه اني شربت العصير 

غرام بتوتر:جايزه لاء وانا مالي... وطلعت جري برا المكتب 
وعيسي ضحك

........ في الخارج طلعت غرام ولقت الصالون فضي ومفيش حد وبتبص في الساعه لقتها 1بليل

عيسي برفعه حاجب:اومال فين العيله 

غرام بصدمه:الحق دي الساعه واحده دول نامو 

عيسي: بتهزري انا نمت اربع ساعات كاملين 

غرام :ااه انتا نمت اربع ساعات

عيسي بغضب:وانتي كنت قاعده علي رجلي اربع ساعات ومصحتنيش

غرام بتوتر:والله انا مرضتش اقلقك 

عيسي بحده خفيفه:كنتي زفتيني ولا انك تتعبي كدا 

غرام بصتله بضيق واتجهت للغرفه وهوا نفخ بضيق وطلع من القصر وهيا شافته طالع من القصر وساق بسرعه عاليه فخافت عليه جدا ورنت عليه لقت الموبايل علي الشاحن في الغرفه فتنهدت بتعب وقلق ودخلت الحمام 

............ بعد ساعه بيرجع عيسي وبيكون جايب معاه بوكس وبوكيه ورد احمر وتورته شوكولاته

دخل عيسي لاقا غرام قاعده بتذاكر علي السريرفحط الحاجات علي الكنبه وهيا ما اخدتش بالها منهم

عيسي:احم احم 

غرام بصتله وقلبها ارتاح بس متكلمتش 

عيسي:احم احم احم احم 

غرام كانت كاتمه ضحكتها بالعافيه 

عيسي:احم احم احم احمممم احم احمممم ماخلاص بقا انا احبالي الصوتيه ماتت قلبك طيب يا صاحبي

غرام مردتش برضو 

عيسي بمرح:عاملي فيها عم التقيل وكدا ها 

غرام مبصتلوش وعطيته ضهرها وهيا قاعده وعيسي شال الكتب الي وراها ونام بعرض السرير وراها مكان الكتب وهيا كانت هتموت وتضحك بس بتتقل عليه هيا مش زعلانه اصلا

عيسي:احم احم احم احمممممممم

غرام مقدرتش وانفجرت في الضحك بصوت عالي لدرجه انه قام قعد وكتم فمها بإيده 

عيسي بضحك:اسكتي الله يخرب بيتك هتفضحينا يقولو ايه دلوقتي احسن يفهمونا غلط هههه 

غرام ضحكت اكتر ورجعت بضهرها فرجعت علي رجل عيسي وما اخدتش بالها 

عيسي مسك وشها بين ايده :ضحكت يعني قلبها مال وهنجيب دسته عيال 

غرام ضحكت اكتر وهوا كان مبسوط انه ضحكها 

عيسي:شوفي جبتلك ايه 

غرام بلهفه:ايه جبت ايه 

قام عيسي وراح جاب الحاجات وهيا فرحت جدا 

عيسي :ايه رايك افتحي البوكس 

مدت ايدها وفتحت البوكس ولقت فيه  سلسله الماس وخاتم الماس وشوكولاتات كتير 

غرام بعدت السلسله والخاتم وما اهتمتش بيهم ولا شافتهم اصلاا واهتمت بل شوكلاته كانها الماس 

عيسي بدهشه:يعني انتي شلتي الالماس ومسكتي الشوكولاته 

غرام بطفوله:انا مبحبش لا الدهب ولا الالماس انا بحب الشيكولاتات وانتا وبس 

عيسي ابتسم علي طفولتها وفرح انها مش بتاعت مال وفرح انه اختار الام والزوجه الصح 

عيسي:تب شوفيهم اكيد هيعجبوكي 

غرام:ماشي 

عيسي فتح السلسلة الي كان محفور عليها اسمه وكانت سلسله مرصعه بلالماس والدهب الخالص والخاتم كان الماس وشكله رقيق وجميل جدا 

غرام:واو شكلهم حلو اوي 

عيسي طلع السلسله ولبسهالها وكانت تجنن عليها ولبسها الخاتم الي كان تحفه عليها وهيا فرحت جدا 

غرام حضنته علي اهتمامه بيها وحبه ليها وعيسي حضنها بحب وباسها بشوق وحب وهيا تجاوبت معاه وووووو.. 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
بيمر تلت ايام وبيجي يوم الفرح والبلد كلها والناس كلها بتعرف ان عيسي الهواري عايش وكان عيسي راح الشركه
والموظفيين عرفو والسوق كله فرح ان عيسي رجع تاني وسليمان كان اختفي بس عيسي كان عارف هوا فين بس سايبه بمزاجه وميرنا كلمت غرام وفرحت جدا واتخطبت لمالك والكل كان فرحان معادا بسمه وبنتها........ 

في الفرح 
بيكون الرجاله كلهم براا والحريم جوا في القصر وبيكونو كتبو كتب الكتاب... 

عند الحريم كانو بيغنو اغاني صعيديه بتاعت الافراح ومريم ونور بيرقصو وسايبين شعرهم والنساء كلها كانت قالعه حجابها وغرام مغطي وشها وبتسقف بس 

احد الحريم:ماتقومي ياامرت الكبير ارقصي معانا

غرام بكسوف :لاء مش بعرف 

رحمه:قومي ياغرام واقلعي النقاب احنا كلنا حريم في بعض

تفيده:ايوا صح يلا....

احد الحريم:ورينا وشك يامرت الكبير 

بسمه بخبث:ممكن تكوني متلقيش بلكبير مثلا 

رحمه بعصبيه:بسمه اتحشمي 

ساره بغل:وامي قالت ايه غلط ماتخليها تورينا وشها 

غرام بصتلهم بتحدي وطلعت علي فوق والناس صدقت ان شكلها وحش 

............ بعد مده نزلت غرام وكانت قالعه النقاب وسايبه شعرها الذهبي الطويل وكانت من غير ميكب خالص ولابسه فستان ابيض طويل بكم وكان شكلها كانها حووريه

احد الحريم:مين دي يا ام عيسي دي اجنبيه 

روحيه بفخر:لاء دي مرت الكبير عيسي الهواري 

الحريم اتصدمو وبسمه وساره اتصدمو من جمال غرام الي حست انها رفعت راس جوزها 

غرام بقوه:ها ياخالت جوزي اليق بالكبير ولا لاء 

بسمه بتوتر:تليقي يامرت الكبير 

غرام بغضب:بس عموما حبيت اقولك ان مش كل حاجه جمال الوش في ناس وشهم جميل بس قلوبهم سوده والانسان مش لازم يكون ولا جميل ولا غني ممكن يكون فقير وشكل مش احسن حاجه ويكون طيب وقلبه نضيف 
ياشيخه دا .ربنا. خلق الإنسان في احسن تقويم.. يعني مفيش حد وحش وحد حلو الوحش وحش بقلبه وسواده والحلو حلو بنقاء قلبه وطيبته واهم حاجه الرضا عندك مثلا انتي وبنتك شكلكم جميل بس قلوبكم سوده اسود من جلاليب الحريم دي متبقيش عنصريه ياخالت جووزي 

بسمه بكره:تقصدي ايه بحديدك ده

غرام ببرود:مقصدش حاجه اقصد انك تصفي النيه وتفرحي اكده زي الحريم 

الحريم سقفتلها بحراره وغرام فرحت انهم مااديقوش من كلامها... 

رحمه بإبتسامه:كفايه اكده شغلو الاغاني يا بنات

وبالفعل الاغاني اشتغلت ووغرام رقصت معاهم وبسمه وبنتها اتغاظو اكتر وكرهوها اضعاف وكانت غرام فرحانه 






@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في الخارج عند للرجال

بيكون عيسي ودياب ويوسف وكل واحد راكب حصانه وبيرقص بيه وكان فرحانين اوي 

عامر:ياعيسي 

عيسي:ايوا ياجدي 

عامر رماله النبوت في ايده وعيسي اخده من الهوا ومصطفى رما واحد ليوسف وكامل رما واحد لدياب الي فرح وحس انه وسط عيلته واهله وناسه 

ودخل دياب ويوسف علي عيسي 

عيسي بتحدي :انسوو.... وبداءت المعركه في اقل من دقيقتين كان عيسي موقع النبوت بتاع يوسف الي طلع بحصانه وهوا بيضحك وبقا هوا ودياب 

دياب بضحك:سامحني ياصاحبي 

عيسي بإبتسامه:ياريت تسامحني انتا 

وبحركه وحده وقع النبوت من ايد دياب الي اندهش والجميع هتف بإسم عيسي والجميع كان فرحان بالكبير 

سامي:وانا عاوز العب كمان 

عيسي بخبث:ومالو تعالي 

طلع سامي علي حصان واخد نبوت وبداء يعارك عيسي بكل هدوء وفجأة بقا بيضرب بغباء والجميع لاحظ وعيسي سابه ومرضاش يخسره عشان يطلع الي جواه ويرتاح 

عيسي بضحك:خلصت ياواد عمي 

سامي:مش خايف اكسبك 

عيسي بتحدي:انسي ياواد عمي...

.. وبحركه بسيطه كان موقع النبوت من ايده وسامي زعل بس عيسي رمي نبوته علي الارض والجميع اتصدم وعيسي قرب منه وحضنه وسامي فرح جدا وعيسي عارف بالي عمله مع سليمان وواثق انه نضيف من جوا

..... بعد مده من الغني والرقص والعيله والبلد كلها فرحت 
بيخلص الفرح وبيروح كل عريس عند عروسته 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفه يوسف
دخل ولاقا نور قاعده ولابسه قميص طويل وعليه روب طويل وكانت جميله وقاعده علي السرير 

يوسف:نوور

نور بخجل:نعم 

يوسف:عامله ايه 

نور بضحك:كويسه ياعم 

يوسف بدهشه:عم؟! 

نور بإستفزاز:خلاص يا اخ

يوسف:أخ؟! 

نور حضنته من غير كلام وهوا ابتسم بحب عليها

يوسف:يااه متعرفيش انا كنت مستني اليوم دا بقالي اد ايه يا نوري 

نور بدموع:يوسف 

يوسف مسك وشها بين ايده :بتعيطي ليه ياحبيبتي 

نور:عشان بحبك اوي

يوسف بحب:وانا كمان بحبك اوي.... وقرب وباسها وهيا اتكسفت وووو... 

(استغفر الله العظيم🙂) 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفه دياب الي عيسي اثر انهم هيعيشو في القصر 

دخل دياب ولاقا مريم قاعده ولابسه فستان الفرح لسا وقاعده علي طرف السرير وبتفرك في ايدها بتوتر 

دياب:احمم 

مريم اتوتر اكتر ودياب قرب قعد جمبها 

دياب:مرييم 

مريم بخجل:نعم 

دياب حط ايده علي خدها وابتسم:مبسوطه 

مريم هزت راسها ب ااه

دياب :انا اتمرمطت عقبال موصلت لليله دي كنت خايف لتكوني مش بتحبيني

مريم بعفويه:لا والله انا بحبك اوي..... استوعبت و اتكسفت اكتر وهوا ابتسم 

دياب بتوتر:انا عاوز اصارحك بحاجه كدا 

مريم بغباء:اييه متجوز عليا 






دياب بصلها وانفجر في الضحك وهيا ابتسمت 

دياب بضحك:هوا انا لسا اتجوزتك عشان الحق اتجوز عليكي 

مريم :اومال ايه

دياب:هوا انتي في حد كلمك قبل كدا وسألك اذا بتحبي حد 

مريم بتوتر:ااه والله كنت هقولك 

دياب:اهدي ياحبيبتي دا انا الي كنت بتكلم 

مريم:بجد انا بردو كنت بشبه علي الصوت بس ليه

دياب بضيق:انتي قولتيلي انك بتحبي حد مين بقا

مريم بخجل:دا دا انتا والله العظيم 

دياب بفرحه:مصدقك تب ايه مش يلا 

مريم بخجل وتوتر:ها يلا ايه 

دياب قرب منها اكتر وووووو......... 

(استغفر الله العظيم🙂 ) 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في جناح عيسي وغرام

بيدخل عيسي وبيتصدم من الي شافه بيلاقي غرام لابسه بيجامه هوت شورت وتيشرت بحمالات بيضه وفيها بينك وعامله شعرها قطتتين وقاعده ببتفرج علي الكرتون وبتاكل شوكولاته 

عيسي:انتي بتعملي ايه 

غرام بطفوله:عيسي تعالا اقعد تعالا الكرتون دا هيعجبك اوي يا حبيبي

عيسي بضحك:انا متجوز طفله وربنا انا متجوز عيله 

غرام بغيظ طفولي:متقولش طفله دي انا كبيره اهووو 

عيسي خبط كف علي كف:الناس خيبتها سبت وحد وانا خيبتي مشفهاش حد يابنتي انهارده كان فرحك

غرام قربت منه وبصتله ببراءه :عيسي 

عيسي بتوهان:قلبه وروحه 

غرام :انا بحبك اوي 

عيسي بهيام:وانا بعشقك ياروحي 

غرام بتوتر:ممكن تسامحني علي اي حاجه 

عيسي برفعه حاجب:عملتي ايه

غرام لفت ايدها حوالين رقبته وهوا بلع ريقه :انا معملتش حاجه بس بس مسحت الملفات الي علي الاب توب بالغلط 

عيسي بدهشه:نعم؟! 

غرام خافت وكانت هتجري بس عيسي مسك ايدها وغرام غمضت عيونها بخوف وعيسي حضنها

عيسي بخبث:انتي فاكره ان دخول حضن عيسي زي خروجه ..... قرب منها وووو..... 

(استغفر الله العظيم🙂) 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تاني يوم الصبح صحي عيسي وكانت دماغه وجعاه بشكل غريب قام قعد علي السرير وولع سيجارته غرام صحيت وقعدت وكانت بتتمغط 

غرام بحب:صباح الخير يا حبيبي

عيسي بضيق:صباح النور

غرام بقلق:مالك ياحبيبي .... 

 وحطت ايدها علي صدره العاري بس عيسي حس انه مضايق ومش طايقها وهيا استغربت فقام من جمبها ومتكلمش ودخل الحمام وهيا زعلت بس سكتت

.......... بعد مدة طلع عيسي من الحمام وهوا لابس بنطلون رمادي وتيشرت بنص كم رمادي 

غرام:عيسي انتا كويس

عيسي بضيق:كويس كويس ياغرام ايه 

غرام بدموع:انا بسألك بس ياحبيبي انا قلقانه عليك مش اكتر 

عيسي نفخ بضيق وطلع من الغرفه وغرام وقعت في الارض وعيطت وووووووو............ 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@







 

 

تعليقات