× تابعنا ليصلك كل جديد

انضم إلى مجتمعنا على فيس بوك واشترك في المدونة ليصلك أحدث المحتوى مباشرة

⚠️ تنبيه: جميع الحقوق محفوظة. يمنع نسخ المحتوى دون إذن مسبق.

رواية غرام العيسى الفصل العشرون 20 بقلم أسماء السيد

رواية غرام العيسى الفصل العشرون 20

رواية غرام العيسى الفصل العشرون 20 بقلم أسماء السيد
رواية غرام العيسى الفصل العشرون 20

#غرام_العيسي 
وبتقع غرام علي الارض وبتعيط 

غرام بدموع:انا معملتش حاجه والله مااذيتهوش يمكن تعبان ولا حاجه وانا ضايقته وانا مش واخده بالي 

وقامت ومسحت دموعها ودخلت الحمام 

........ بعد مده بتطلع وبتكون لابسه هدوم خروج وبتاخد حاجتها وشنتطها وبتنزل 






@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
تحت علي السفره 

بيكون الكل علي الفطار معادا غرام وبسمه وساره بيبصو لعيسي بغرابه

سامي بمرح:صباحيه مباركه يا عرسان

دياب:الله يبارك فيك يااخوي 

يوسف:الله صحيح ياواد ياسامي انتا مش ناوي تتجوز بقا وتريحنا منك 

سامي :والله يايوسف يااخوي لاء انا مش بتاع جواز ومسئوليات انا عاوز اعيش حر اكده

دياب:طيب ياعم الحر متتكلمش معانا تاني بقا اصلك بايظ وممكن تبوظنا واحنا بقينا مربوطين مش احرار زيك 

عامر:والله انتو شويه عياال فاضيه 

سامي:انا بقول كدا برضو ياجدو صح ياعيسي 

عيسي :ااه صح 

حسن:اومال غرام فين يا ولدي

عيسي اضايق اول ماسمع اسمها وبحده:فوق 

رحمه:معقول لسا نايمه 

عيسي بضيق :اكيد هتنزل دلوقتي 

نزلت غرام وعيسي حط وشه في طبقه بضيق

غرام:صباح الخير 

الجميع:صباح النور

عامر:يلا عشان تفطري ياحبيبتي 

غرام بصت علي عيسي بحزن :لاء يا جدو مش هقدر انا راحه الجامعه 

عامر:تب افطري الاول 

غرام بصت عليه لقيته بياكل ببرود ومبصش عليها حتي وكتمت دموعها بالعافيه 

غرام :لاء ياجدي مش عاوزه عن اذنكم عن اذنك ياعيسي 

وخرجت جري وهوا متكلمش وكان مضايق جدا بس ارتاح لما مشيت من قدامه واستغرب نفسه اوي

عامر بجمود:هوا في ايه ياعيسي 

عيسي:مفيش حاجه يا جدي

حسن:غريبه ياولدي ان غرام تمشي كدا 

عيسي بزهق:يوووه ماقولنا خلاص 

عامر:رايح الشركه النهارده

عيسي:لاء هشتغل من البيت النهارده ... وقام وقف

ساره بخبث:اعملك قهوه

عيسي:اه تمام اعمليها وهاتيها...... واتجه للمكتب والعيله استغربت وساره وامها فرحو جدا






@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@عند غرام 
كانت وصلت الجامعة بعد ماركبت تاكسي لانها رفضت تركب مع السواق

دخلت غرام وكل العيون اتسلطت عليها بس مهتمتش وكملت في طريقها لحد ماقربت من ميرنا الي حضنتها

ميرنا:صباح الخير يا روما

غرام:صباح النور

ميرنا:مالك كدا 

غرام:مفيش حاجه 

ميرنا:غراام في ايه هتخبي عليا

غرام:مفيش ياميرنا انا كويسه 

ميرنا بمرح:مش عيب عليك يا صاحبي لما تخبي عليا بردو

غرام اتنهدت ومقدرتش تمسك دموعها وانهارت في البكاء وميرنا حضنتها 

ميرنا بقلق:مالك ياغرام

غرام بدموع:مش عارفه انا عملت ايه انا مزعلتوش في حاجه والله 

ميرنا:تب اهدي كدا ياحبيبتي وتعالي نتكلم 

غرام مسحت دموعها:لا مفيش حاجه ياميرنا مش مستاهله كلام يلا عشان عندنا محاضرات كتير 

ومشيت وميرنا اتنهدت وراحت وراها 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@عند عيسي في المكتب 

كان مولع سيجا*ره وبيشربها ومرجع راسه للخلف وبيفكر في حاجات كتير 

قطع تفكيره خبط الباب

عيسي:ادخل 

دخلت ساره الي كانت لابسه عبايه بيتي ضيقه جدا ومبينه مفاتن جسمها ولابسه طرحه ومش ربطاها بدبابيس

ساره بإبتسامه:انا جبتلك قهوه.... وقربت جمب الكرسي بتاعه وحطتها علي التربيزه جمبه 

عيسي بإبتسامه جانبيه خفيفه: شكراً

ساره بدلع:مش محتاج حاجه تانيه ياسي عيسي 

عيسي :لاء لما اعوز هطلب

ساره بدلع:خلاص لما تعوز حاجه متطلبش الا مني ماشي 

عيسي :ماشي 

ساره:عن اذنك...... وخرجت وهيا ماشيه بدلع وعيسي كان مرتاح وهوا شايفها بس مش حاسس نحيتها بمشاعر ولا حاسس برغبه ليها خالص 

وكمل عيسي شغله عشان يبطل تفكير 







@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
عند غرام في اخر اليوم 

كانت طالعه من اخر محاضره فطلعت موبايلها علي امل يكون عيسي افتكرها ورن عليها بس ملقتوش رن خالص فزعلت اكتر 

غرام بقهر:يعني كل دا كان كذب ياعيسي شكراً ياعيسي

وطلعت من الجامعه لوحدها لان ميرنا راحت مع مالك 

...... خارج الجامعه كان واقف السواق مستنيها 

السواق:يا هانم ياست هانم 

غرام:معلش ياعم احمد ارجع انتا انا عاوزه امشي 

السواق:مينفعش ياست هانم انا عامر بيه امرني اجيبك 

غرام:لوسمحت يا عم احمد خد دول وسيبني اروح لحالي 

السواق:بس.. 

غرام:معلش..... ومدتله شنطتها بتلفونها بكل حاجه حتي قلعت ساعتها وهوا اخدهم واتجه للعربيه ومشي

غرام اتنهدت بحزن وفضلت ماشيه لوحدها لحد ما الدنيا مطرت جامد والناس كانت بتجري تستخبي وهيا ماشيه في المطر ودموعها مختلطه مع المطر 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر 
كان الجميع متجمع في الصالون بعد الغدا حتي عيسي كان قاعد وبيلعب في تليفونه 

عامر بقلق:انا مش عارف السواق اتأخر كدا ليه وبعدين الدنيا بتمطر جامد اوي انا قلقت 

كامل:اهدا ياابوي خير ان شاء الله 

دياب:عيسي 

عيسي:اممم 







دياب:مالك كدا غريب النهارده 

عيسي بضحك:مالي ياابني ما انا كويس اهو شايفني بشد في شعري 

دياب بضحك:مش القصد بس تصرفاتك كلها غريبه حتي مع مراتك 

عيسي بضيق:مفيش حاجه 

فجأة دخل السواق 

عامر:ها غرام فيين 

السواق مدله شنطتها والموبايل وكمان الساعه الي عليها صورتها 

عامر :دي حاجتها هيا فين 

السواق بتوتر:والله يا عامر بيه انا قعدت احتال عليها مرضيتش تركب وقالتلي خد الحاجات دي وروح وانا هاجي وراك 

عيسي بحده:وانتا ازاي تسيبها تمشي لوحدها كدا في الشتا دا 

(صباح الفل يا عم عيسي انتا لسا فااكر) 

السواق:والله هيا الي طلبت وانا مقدرش اجبرها علي حاجه 

عامر:تب روح انت 

عيسي:انا هروح ادور عليها 

بسمه غمزت لساره 

ساره:خليك يا سي عيسي اكيد زمانها جايه هيا هتوه يعني

عيسي حس انه اتشل وقعد مكانه ومقدرش يتحرك والعيله اتصدمت 

عيسي:عندك حق اكيد زمانها جايه.... العيله بصتله بصدمه وساره بصتلهم بإنتصار 

حسن بسخرية:يخص بجد يخص عليك انا رايح ادور علي بنتي عن اذنكم....... وقام واتجه للخارج 

عامر بحده:مالك ياعيسي غريب امرك انهارده 

عيسي بضيق:هوا في ايه ما انا كويس اهو كلكم بتسئلوني النهارده مالك اييه 

كامل:خلاص ياابوي يمكن مضايق من حاجه... سكت عامر والعيله كانت قلقانه معادا ساره وبسمه وعيسي الي حاسس بضيق مش طبيعي

........... بعد مده رجع حسن 

عامر:ها لقيتها 

حسن:لاء قلبت عليها الدنيا ملقتهاش 

روحيه:كيف يعني ملقتهاش ياولدي دا احنا داخليين علي المغرب والبت مرجعتش 

عامر بغضب:عيسي مرتك برا وأنت قاعد 

فجأة دخلت غرام الي كانت غرقانه وجسمها بيترعش جري حسن عليها 

حسن بقلق:انتي كويسه ياحبيبتي جرالك ايه 

غرام برعشه:انا.تم.تمام.... وبصت علي عيسي واتصدمت انه مقربش منها و عينه كانت هتتخلع عليها 

عامر:كنتي فين ياغرام ومرجعتيش مع السواق ليه 

غرام:معلش ياجدي كنت عاوزه امشي شويه 

رحمه:ايه الي مغرقك اكده يا حبيبتي 

غرام:عادي من الشتا بس..... والعيله بصت علي عيسي الي مقمش من مكانه حتي 

حسن حط ايده علي ايدها:يا ابوي دا انتي بتترعشي 

غرام بدموع:لاء مفيش حاجه عن اذنكم...... واتجهت لفوق 
وعيسي قام وطلع وراها وساره وبسمه اتغاظو 







@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفه غرام وعيسي 

طلعت غرام واخدت بيجامه ولسا هتدخل الحمام لقت عيسي بيمسكها من ايدها وشدها لعنده وهيا اتوترت

عيسي بحده:كنتي فين ياهانم 

غرام: كنت في الجامعه 

عيسي بضيق:ومرضتيش ترجعي مع السواق لييه 

غرام :كنت حابه اتمشي لوحدي هوا حراام 

عيسي بغضب:صوتك يوطي وانا بكلمك فاهمه وبعدين انتي هترضي عليا كلمه بكلمه 

غرام شدت ايدها الي كانت بتترعش من البرد من ايده وبصتله بعتاب ودخلت الحمام وهوا اتعصب اكتر

.......... بعد مده طلعت غرام وكانت لابسه البيجامه وعامله شعرها ديل حصان 

دورت عليه ملقتهوش بس اخدت بالها انه في البلكونه 

فتجهت للسرير وقعدت عليه وشغلت التكييف علي الدافئ
عشان كانت بتترعش ومسكت موبايلها وقعدت تلعب فيه

طلع عيسي من البلكونه ولاقها قاعده بصلها بضيق وحس انه بيكرها مش عارف ليه فتجه للسرير وقعد جمبها 

عيسى بضيق:غرام

غرام بعدم اهتمام:نعم 

عيسي اتعصب واخد منها الموبايل وقفله وحطه علي الكومدينو جمبو وهيا اتضايقت 

غرام:لوسمحت اعطيني الموبايل

عيسي وهوا بيجز علي سنانه بغضب:انتي كنتي فين النهارده

غرام :والله كنت في الجامعه والله 

عيسي:وبعد الجامعه روحتي فين 

غرام بضيق:عيسي لاحظ كلامك انا خلصت الجامعه واتمشيت لحد هنا مش اكتر عاوز تصدق براحتك ومش عاوز برضو براحتك يا جوزي العزيز 

عيسي بغضب:اتكلمي عدل معايا يا ست هانم 

غرام اتنهدت ومسكت ايده :عيسي ياحبيبي انتا كويس فيك ايه احكيلي انا معاك يا قلبي وهسمعك صدقني احكيلي فيك ايه انتا النهارده مش طبيعي انتا عمرك ما عاملتني كدا ارجوك أتكلم

عيسي حس انه هدا لما لمسته بس حاسس بردو بكره نحيتها مش طبيعي

عيسي بغضب:اوعي تكوني فكراني عبيط وهتضحكي عليا بكلمتين دول بردو كنتي مع مين 

غرام بقوه:عيسي مالك كدا لاحظ اني مراتك ومسمحش ابدا انك تقولي كدا فاهممم 

عيسي مسكها من شعرها وبحده:لاء مش فاهم يامراتي واقولك كمان انا معتش بطيقك كرهتك خلاص وانتي هتكوني زيك زي الخدامه عندي 

غرام بوجع:عيسي سيب شعري مش قادره انتا بتوجعني 
انا عمري ماهسامحك علي الي انتا بتعمله 

عيسى سابها بغضب وكره 

غرام بدموع:انا بكرهك مش قولتلك هتاخد رغبتك مني وهتسيبني بس صدقني مش هسمحلك تقربلي تاني ابدا

عيسي اتعصب اكتر :انا الي عاوزه هاخده حتي لو بالغصب فاهمه 

غرام:مستحيل دا يحصل مستحيل 

عيسي عيونه احمرت:هيا كدا ماشي...... وقلع التيشرت وقرب منها وهيا بقت ترجع بضهرها لورا لحد مالزقت في اخر السرير 

غرام بخوف:عيسي ارجوك متعملش كدا ارجوك انا بحبك ماتخلنييش اكرهك 





عيسي بخبث:ههه معدتش تفرق يا روما..... وانقض عليها زي الاسد مابينقض علي فيرسته وهيا بتصرخ ومحدش سمعها لان الباب مانع للصوت 

غرام بنهيار:ارجوك سيبني ياعيسي 

عيسي قطع هدومها واعتد*ي عليها بكل قوته وبكل وحشيه وهيا بتحاول تصرخ ومعدتش قادره تتنفس وهوا كان مغيب مش حاسس بجسمه 

.......... بعد مده بعد عنها ولبس هدومه وهيا كانت نايمه مش قادره تتحرك وهوا اخد حاجته وطلع البلكونه وهوا حاسس بإنتصار انه اخدها 

انما غرام كانت لا حول ولا قوة مكنتش قادره تتحرك حتي وجسمه كان متكسر مليون حته 

قامت بصعوبه واتجهت لحمام وبصت عليه من البلكونه بكره شديد ودخلت الحمام وهيا بتتسند علي الحيطه لحد ما وصلت لجوا وقفلت الباب وفتحت البانيو علي ميه سخنه وبعد شويه امتلاء فقعدت فييه بتعب شديد 

......... عند عيسي

طلع من البلكونه وبص علي السرير لاقه فاضي بس عليه دم قلق عليها وخبط علي الحمام 

عيسي بقلق:غرام 

غرام مرضتش عليه  

عيسي بقلق اكبر:غراام يا غرام...وخبط أقوي

غرام بضيق:لو سمحت اطلع برا 

عيسي اتنهد براحه واتجه للكنبه وقعد عليها وكان طلب من الخدم  يحضرو اكل ولبن ونضفو السرير ونزلو وهوا كمان خرج 

........ بعد مده بتتطلع غرام وبتكون لابسه بيجامه تانيه وطلعت وملقتوش واتجهت للسرير وهيا بتسند علي الحيطه لحد ماوصلت للسرير ونامت عليه واتغطت ونامت علطول  من تعبها

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في غرفه ساره

بسمه بشماته:بس شوفتي لما مهتمش بيها وسمع كلامك وقعد 

ساره بضحك:لو كنت اعرف ان الس*حر بيعمل  كدا كنت سحرتله من زمان اوي ههههه

بسمه:كدا كل حاجه بقت بتاعتنا احنا وبس وعيسي بقا بتاعك يابت 

ساره بفرحه:فرحت اوي لما طلب مني قهوه والعيله كلها اتصدمت 

بسمه بخبث:انتي عارفه لما عيسي يتجوزك المال كله هيبقا ليكي انتي 

ساره:يارب يارب يعرض عليا الجواز 

بسمه:بقولك ايه يابت انا عاوزاكي كدا تلبسي عبايه اضيق شويه عن الي كنتي لابسها اه ما هو لازم كدا عشان تغريه 

(استغفر الله العظيم) 

ساره بضحك:لو علي الاغراء ماشي 

بسمه:بس بقولك ايه احنا نسينا ال..... 

ساره بخوف:ااه هنعمل ايه دا لو عرف ممكن يقتلني

بسمه بتفكير:خليه بس يعرض عليكي الجواز وأنا هتصرف 

ساره:هتعملي ايه في الخطه اياها

بسمه بخبث:هنفذ اليله طبعا وداعاً ياغرام هههه 

وقعدو يتكلموو وما اخدوش بالهم من الشخص الي سمع كل حاجه من علي الباب 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في مكان مجهول في اعلي الجبل

كان واقف عيسي وحاطط ايده في جيبه ومعاه دياب ويوسف جمبه وهوا في وسطهم ووراه حرس كتير وقدامه راجل في الاربيعنات وحواليه رجال كتير 






عيسي بحده:دا الي عندي ياجابر 

جابر بتوتر:ياعيسي مينفعش كدا هيا اول مره يعني نشتغل مع بعض 

عيسي بغضب:اسمع ياجابر بلاش اوريك الوش القديم الي انا مخبيه وانتا عارفه وحافظه كويس 

جابر بخوف وتوتر:تب فكر في الموضوع يعيسي يمكن تفكر وترجع في كلامك

عيسي بحده:عيسي الهواري عمره مايرجع في كلامه ياجابر ياشهاوي فاهمم 

جابر بخوف اكبر:مش القصد ياكبير بس ال السوق وقف من بعدك والرجاله حالها وقف 

عيسي بغضب جحيمي:خلصنا يا جابر فين فلوسك 

جابر بخوف:هاتو الفلوس يلا 

ااتجه الرجال وجابو اربع شنط سوداء كبيره جداوفتحوها 
وكانت عباره عن دولاراات كتير 

عيسي بحده:كام دول

جابر بتوتر:20مليون دولار 

عيسي بص ليوسف ودياب الي اتحركو عشان يفحصو الفلوس 

عيسي:ها مظبوط 

قال كل من دياب ويوسف :مظبوط يا رئيس 

عيسي بأمر:البضاعه تحضر 

اتجهت رجاله عيسي للعربيات وجابو صناديق كتيير خشبيه وفتحوها وكانت عباره عن أسلا*حه حديثه جدا وقويه كتير 

جابر:بس مش كتير 20مليون ياكبير

عيسي برفعه حاجب:عاوزك تلف السوق كله ولو لقيت من الصنف دا بس لو رجعتلي بعديين مش هتشم ريحته حتي

جابر بخوف:خلاص حلال عليك هوا في .. في السوق كله زي شغل عيسي الهواري 

عيسي بصله ومتكلمش 

جابر:يعني مش ناوي ترجع بردو 

عيسي بصوت رجولي خشن وقوي:اسمع ياجابرر كلمه زياده هدفنك مكانك فاهمم 

جابر بخوف:فاهم فاهمم والله يلا  يارجاله بسرعه 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@
في القصر 

بيرجع الشباب القصر بليل متأخر وكل واحد بيتجه لغرفته 

........ في غرفه عيسي 

بيدخل وبيتصدم من الي بيشوفه ووووووو........... 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@استووووووب

معلش ياجماعه علي التأخير ودا تعويض ❤

وشكرا لتعليقاتكم السكر ياناس ياسكر 💕😊

#اقبل_ياادمن .....





 

 

تعليقات