× تابعنا ليصلك كل جديد

انضم إلى مجتمعنا على فيس بوك واشترك في المدونة ليصلك أحدث المحتوى مباشرة

⚠️ تنبيه: جميع الحقوق محفوظة. يمنع نسخ المحتوى دون إذن مسبق.

رواية مريضة نفسيا الفصل الخامس 5 بقلم ملك ياسر الشرقاوى

رواية مريضة نفسيا الفصل الخامس 5

رواية مريضة نفسيا الفصل الخامس 5 بقلم ملك ياسر الشرقاوى
رواية مريضة نفسيا الفصل الخامس 5 بقلم ملك ياسر الشرقاوى


"بارت 5"

اللهم صل و سلم و بارك على سيدنا وحبيبنا محمد صل الله عليه وسلم🌺 

مراد بخبث: تتجوزيني.. 

ليلى فتحت بؤقها بصدمه و معرفتش تنطق ولا حرف... 

مراد: هااا.. قولتي ايه؟ 

ليلى: قول غرضك ي مراد من الجوازه دي و اخلص. 

مراد بمكر: عادي عجبتيني و عايز اتجوزك و بعدين بطلبك في الحلال اهو. 

ليلى: بس انا مستحيل اتجوز واحد قذ*ر زيك ي مراد ده انا شوفتكم بعيني و دلوقتي عايزني اتجوزك طب اتجوزك بصفتك ايه؟؟! محترم؟ عندك اخلاق؟ تربيه؟ معندكش اي حاجه من دي.

مراد حاول يتمالك اعصابه من كلامها: طب بصي بقى ي حلوه انا عارف ان انتي سرقتي ورق الصفقه و مش محتاج اتأكد لان معايا دليل و طلعتي غبيه اوي فاكره دخول الحمام زي خروجه. 

ليلى بتوتر: و ايه هو الدليل بقى ان شاء الله. 

مراد: ببساطه كده اوضه مكتبي فيها كاميرا و كل حاجه متسجله فيها بس انتي غبيه شاطره تكدبي و بس. 

ليلى بتوتر: و المطلوب دلوقتي؟ 

مراد بخبث: تتجوزيني. 

ليلى بتحدي: و لو معملتش كده؟ 

مراد بمكر: بسيطه هروح اقول للشرطه انك حراميه و سرقتيني ده غير ان عندك سوابق تانيه و في السرقه برضو اه صحيح و عرفت كمان انك مريضه نفسياً عشان كده بتسرقي.... و الشرطه بقى وقتها تحدد هل هتترمي في السجن ولا هتترمي في المستشفى تتعالجي و شوفي بقى ايه هيحصلك لأخوكي و اختك من غيرك.... هسيبك تفكري لحد بكره الصبح و لو ملقتش منك رد انا هعرف اتصرف ازاي و اجيب حقي... سلام ي.. ي مريضه. 





ليلى قعدت تعيط في الشارع و بدأت تفكر بخوف في اخواتها و ايه ممكن يحصلهم من غيرها. 

ليلى حبت تفصل عن كل ده و تروح البار بس بلبسها العادي. 

قعدت و بدأت تفكر في كلام مراد تاني... لحد ما شافته جاي من بعيد و قعد قدامها. 

مراد بإستفزاز: معتقدش اني ممكن اشوفك انهارده و بذات اخوكي في المستشفى و اختك جنبه. 

بصتله ليلى بقرف و بعدين بصت قدامها تاني و قالت: موافقه بس بشرط. 

مراد ببرود: يعني حراميه و كمان ببتشرطي.. تمام قولي. 

ليلى بعصبيه: انت عارف كويس اني مش بإيدي اعمل كده انا بسرق اه بس مش بستخدم الفلوس دي و مش بسرق اي حد و خلاص اللي يستاهل يتسرق بسرقه زيك كده و زي ما قولت فعلا انا مريضه و بتعالج و محدش له حاجه عندي عشان يحاسبني و ربنا عالم بيا. 

مراد: حد جه جنبك.. انجزي قولي شرطك مش فاضيلك. 

ليلى: اخواتي يعيشوا معايا. 

مراد بإبتسامة خبيثه: موافق بس هتفضلي خدامه زي ما انتي و اوعي تفتكري في يوم انك ممكن تكوني هانم او ليكي قيمه عندي انتي زي ما انتي خدامه و مريضه و حراميه هستناكي بعد بكره تيجي الڤيلا و هنكتب الكتاب... سلااام. 

ليلى بعصبيه: كسرت الكوبايه في إيديها و قامت مشت راحت على المستشفى لأخواتها. 

تاني يوم الصبح كان بيلبس عشان يروح يشوف شغله و يحاول يقوم اسم الشركه من تاني. 

في المستشفى... 

الدكتور: ما شاء الله صحتك بقت حلوه الحمدلله تقدر تخرج بليل بس برضو لازم تهتم بأكلك كويس و متعملش مجهود كبير. 

ليلى بفرحه: شكرا ي دكتور. 






رضوى راحت حضنت خالد و ليلى انضمت لهم و قالت: يلا ي رضوى لمي الحاجه عقبال ما اروح اجيب اكل و اجي. 

نزلت ليلى تجيب الاكل و لقت ماسدج اتبعتتلها.. 

مضمون الرساله: مهمتك لسه مخلصتش. 

ليلى بغضب: عايز مني ايه تاني انا مش نفذتلك اللي قولت عليه عايز ايه تاني مني؟ 

الشخص: هتعرفي كل حاجه في وقتها بلاش تتسرعي. 

ليلى كانت هتبكي بس: اهدي اهدي ي ليلى مش وقته عياط دلوقتي المهم دلوقتي اخواتك و بس متفكريش في حاجه تانيه غيرهم.

جابت الاكل و راحت لأخواتها تاني المستشفى.. 

كان مراد خلاص فصل من كتر الشغل و قام عشان يروح بيته و يستعد للي جاي. 

كان الوقت اتأخر و وصلوا بيتهم و دخلوا الاوضه... 

ليلى: تعالي ي رضوى و انت خليك مكانك ي خالد ارتاح عايزه اقولكم على حاجه مهمه. 

رضوى: قولي ي ليلى في ايه؟ 

ليلى بدموع: انا هتجوز بكره و انتوا هتيجوا تعيشوا معايا مع اني كنت قايله مش هتجوز خالص و هفضل معاكم لحد ما اطمن عليكم بس الظروف جبرتني اعمل كده... المهم مافيش حاجه هتتغير كل واحد هيمشي على نفس نمط حياته و كل واحد فيكم هيروح المدرسه عادي و انت ي خالد لازم تاخد دروس خصوصيه انت داخل على تالته ثانوي و مفهاش لعب لازم تدخل جامعه حلوه و اشوفكم احسن الناس دايما و محدش يشيل هم حاجه اسمعوا كلامي و بس و محدش يدخل في حاجه هتحصلي. 

خالد بتعب: لا ي ليلى انا هشتغل و اجيب فلوس و هصرف عليكم و على نفسي انا الرجال و انتوا المفروض مسؤولين مني انتي مش مضطره تتجوزي عشانا ي ليلى احنا كبار و نقدر نعتمد على نفسنا صح ي رضوى. 

رضوى: اكيد و انا هروح المصنع و اشتغل

قاطعتها ليلى بصراخ و قالت: ايلاااا المصنع اوعي تقربي من هناك ي رضوى انا حذرتك اهو و انت ي خالد اياك تشتغل انت تعبان و اكيد سمعت الدكتور قال ايه انت طالع من عمليه مش سهله و ركز في دراستك عشان تحقق حلمك و تبقى ظابط و تحقق العداله في المجتمع و على الاقل نوفر فلوس الايجار و تاخد بيها دروس و اسمعوا الكلام و متصعبوش الموضوع عليا عشان خاطري انا اختكم الكبيره و انا المسؤوله عنكم و انتوا وصيه ماما و بابا ليا يلا ناموا عشان الصبح هنروح عند مراد الڤيلا. 

تاني يوم الصبح كان مراد جهز نفسه و طلب الشيخ عشان كتب الكتاب و جاب شهود.... 

في الوقت ده كانت جت ليلى هي و اخواتها البيت عند مراد.. 

مراد بخبث: اهلا بيكم نورتوا.. اطلعي حضري نفسك ي عروسه في اوضتي هتلاقي كل حاجه فوق و بعدين بص لأخوات ليلى و قال: و انتوا ليكم اوضه جنب اوضتنا هتقعدوا فيها. 

خدتهم ليلى بصمت و وصلتهم اوضتهم. 

ليلى: محدش يطلع من هنا غير لما اجيلكم ارتاحوا و ذاكروا و غيروا هدومكم. 

رضوى بغمزه: بس شكله مز اوي. 

خالد بعصبيه: لمي نفسك ي رضوى كده عيب و بعدين شكله قفل اوي و عمال يقول في اوامر و احنا ننفذ. 

ليلى: مش عايزه مشاكل عشان خاطري لو بتحبوني بجد متجوش جنبه و خدو بالكم من نفسكم و اتعاملوا بحذر. 

طلعت ليلى و راحت اوضة مراد عشان تحضر نفسها و لقت فستان لونه ابيض و ميك اب موجود دخلت اخدت شاور و طلعت جهزت نفسها و عملت تسريحه ل شعرها تحفه و حطت ميك اب بسيط ووو

مراد فجأه فتح الباب و قال: انجزي الناس تحت مستنيه. 

ليلى قامت ببرود و نزلت معاه و قعدت و الشيخ بدأ بإجراءات الزواج. 






و تم الزواج و الناس مشوا. 

مراد: اطلعي على الاوضه و انا جاي. 

ليلى بتوتر: خالد المفروض ياكل كويس عشان ياخد العلاج هطمن عليه هو و رضوى و هاجي. 

مراد ببرود: تمام متتأخريش.. و طلع و سابها. 

راحت ليلى جابت اكل و خدته و طلعت عند اخواتها.. 

رضوى بإنبهار من شكل اختها: وااو شكلك حلو اوي ي ليلو. 

ابتسمت لها ليلى و قالت: يلا عشان تاكلوا و تاخد العلاج ي خالد. 

خالد بزعل: اتجوزتوا؟ 

ليلى و هي بتحاول تبين انها فرحانه: أ.. أه ي حبيبي و متقلقش عليا انا كويسه و بعدين اختكم ب 100 راجل انتوا متعرفوش ولا ايه... يلا كلوا و انا همشي و لو احتجتوا حاجه انا في الاوضه اللي جنبكم رني عليا ي رضوى و هتلاقيني موجوده عندكم. 

رضوى: مش هناكل من غيرك ي ليلى. 

خالد: ايوا و شدها خالد و رضوى عشان تقعد و تاكل معاهم. 

مراد خد شاور و طلع ملقهاش لسه جت اتعصب و كان هيخرج يجيبها لقاها في وشه... 

ليلى لاحظت انه متعصب ف قالت: معلشي جبروني اكل معاهم عشان مش بيعرفوا ياكلوا من غيري. 

مراد بخبث: مممم... طب و انا ماليش نصيب اكل انا كمان؟ 

ليلى بعدم فهم: ما تاكل حد ماسكك. 

مراد بمكر: من عيوني... و بدأ يقرب منها. 

ليلى فهمته و بعدته عنها بالعافيه و قالت: مستحيل تلمسني ي مراد مستحيل انت واحد قذ*ر و عملت علاقات كتير مع غيري لايمكن اكون واحده منهم و أحمل من واحد قاتل مستحيل ي مراد ابعد عني. 

مراد مكنش شايف قدامه جابها من شعرها و فضل يضرب فيها و هي عماله تصرخ... 

مراد بعصبيه و صوت عالي: انتي خدامه عندي و بس و اعمل اللي انا عايزوا فيكي انتي تقولي نعم و حاضر و بس و هاخد حقي منك و غصب عنك ولا انتي خايفه لحسن تطلعي مش عذراء... و كتفها و بدأ ياخد حقه منها و هي من التعب استسلمت و كانت دموعها عماله تنزل.... 

خالد و رضوى سمعوا صوت اختهم وو

خالد بعصبيه: انا هروحلهم مش هقدر اسكت اكتر من كده وسعي ي رضوى. 

رضوى ببكاء: عشان خاطري متدخلش بينهم ي خالد عشان ليلى متتأذيش اكتر و خلاص معدش في صوت اهدااا.... 

سبحان الله و بحمده سبحان الله العظيم 💕 

يتبع…

بقلمي/ملك ياسر الشرقاوي 🌗





 

 

تعليقات