ولو بعد حين- اسماعيل موسي- بارت 23
#ولو_بعد_حين
23
كان الإنسان يخشى الخروج من منزله حتى تحولت شوراع القاهره لمدينة أشباح يتحكم فيها البلطيجه وفارس الذى يسيطر عليهم فارس ،من مكانه كان يستطيع فعل اى شيء
وسط تلك الفوضى فجر رجال فارس معمل التحاليل، احترق المعمل واحترقت داخلة دكتوره هاله خطيبة ناصر، وسط تلك الفوضى وعندما أعلن عن انتخابات مبكره وانتشرت اللجان الشعبيه لحماية المواطنين وعندما كان ناصر يعيش احزانه الخاصه ورودينه تعيش تحت جناح فارس بعد أن تبرأت من عائلتها وصفيه تندب حظها تلقى ناصر زياره داخل ورشته القديمه بعدما وصلته رسالة غامضه من شخص مجهول وهناك وسط الظلام دخل شخص ملثم يغطى وجهه
كان فى انتظار ناصر عند وصولة ولما ناصر وصل
جذبه إلى الداخل وتحقق من الطريق ثم أغلق باب الصاج الجرار ،فيه إى شخص كان ماشى وراك؟
تلقى ناصر السؤال بدهشه ،انت مين؟
بقلك فيه اى شخص تبعك فى الطريق صرخ الشخص الملثم بغضب.
لا مفيش اى شخص كان ماشى ورايا ..
سحب الشخص مقعدين وجلس ثم طلب من ناصر ان يجلس قبل أن يكشف عن وجهه
كان وجهه مشوه شبة محترق لا يظهر منه سوى عيون سوداء
حانقه
اهتز جسد ناصر ،كان ما يراه امامه شبح انسان
طبعا انت مش عارفنى ؟
عندك حق، انا نفسى لما ابص فى المرآيه مش بعرف نفسى
ثم اشعل سيجاره ومج منها بغيظ ،انا دكتور شعبان يا ناصر
دكتور شعبان ؟ تسأل ناصر من الصدمه غير مصدق نجاته بعد أن أعلن فى وسائل الإعلام احتراق معمله ووفاته
بص يا ناصر، إلى بيحصل فى البلد دلقوتى مش نتيجه طبيعيه لفتره طويلة من الظلم ولا ثوره شبابيه ذى ما انت بتسمع، إلى بيحصل دلوقتى نتيجة عمل اصطناعى ،فيروس انا صنعته وتم تطويره على يد علماء سخرهم فارس لخدمته
عارف الفيروس إلى انت اخدت الترياق بتاعه ،فارس طوره خلاه يتفاعل مع مصادر المياه والاطعمه، قدر يوصل لأكبر قدر من البشر ويتحكم فيهم وعن طريقهم الفوضى انتشرت فى الشارع وفى كل مكان ،فارس عنده قوه كبيره ولازم حد يقف قدامه
متخبط فى افكاره سأل ناصر وانت ليه بتقولى الكلام ده؟
ليه مروحتش بلغت السلطات ؟
ابتسم دكتور شعبان بسخريه ،تفتكر حاجه ذى دى ممكن تغيب عنى ؟
إلى متعرفوش يا ناصر ان فارس قدر يتوغل داخل مصادر السلطه ،حاليآ فارس ر بيتحكم فى كل حاجه داخل البلد من مكتبه
للأسف يا ناصر كل إلى بيحصل حواليك مش نتاج تطور فكرى وثقافه ،كل إلى الكوارث إلى حصلت انا كنت سببها
بس انا مش هكون نوبل تانى، انا هصحح كل الأخطاء إلى عملتها قبل وفاتى
من المتوقع انى اموت بعد شهر بالكتير، الحروق الى تعرضت ليها أثرت على اعضائى الحيويه ،مكنش ممكن اتحرك لولا الدهان إلى كنت محتفظ بيه داخل بيتى مرهم مخدر يتفاعل مع العناصر المعطوبة ويصحح اتجاهها ،لو كانت الأضرار اقل شويه كان ممكن اعيش
لكن دا العقاب الربانى إلى استحقه ،واحد ذى مش لازم يعيش اكتر من كده
متقنطش من رحمة الله يا دكتور شعبان ،ومهما كان إلى عملته انت رجعت لربنا وعرفت غلطك
ناصر ؟ ورفع دكتور شعبان إيده ،انا مش محتاج مواعظك
منصات الفيس والتيك توك واليوتيوب مليانه مشايخ عماله توعظ ليل نهار، شفت حاجه تغيرت ؟
كله بياكل عيش يا ناصر حتى إلى بيدعو إلى ربنا
انا عارف مصيرى كويس، مصير اسود كله الم وعذاب
لكن انا قررت أنهى حياتى بنفسى بعد ما أصلح إلى عملته
فكرة انى اتعايش من النار إلى عايشه جوايا بعيده جدا عن مقتناعاتى، انت لازم تساعدنى نتخلص من فارس
انت وانا اكتر اتنين نقدر نقف فى وشه لأننا ببساطه معصومين من تحكمه ،الترياق الأولى إلى انت اتحقنت بيه وانا حقنت نفسى بيه ترياق متطور بيطوع نفسه للتعامل مع حالات تطور الفيروس، يعنى حتى لو فارس نجح فى تطوير الفيرس مره لو مرتين او عشره ،الترياق جوانا بيلاقى الحل
ويصحح نفسه ودا إلى خلانى رجعت لنفسى بعد ما فارس حقنى بالفيروس وانت كمان ذى
فارس مش ممكن يسمح انى أقرب منه، لكن ممكن يسمحلك انت تقرب منه
عارف ليه يا ناصر؟
لانك عدوة الأول ،الشخص إلى مقدرش يكون مثله
فارس حانق عليه وحاقد ومش ممكن يفوت فرصة انك تكون خاضع ليه
انت هتروح عنده ولما الحراس يعترضوك وفارس نفسه يرفض مقابلتك هتقول انك مستعد تتحقن بالفيروس
وطبعا لازم يكون هناك مقابل مغرى يقنع فارس بقبول عرضك
انت هتقول انك بديل رودينه، انك عايز تخرج رودينه من منطقة الرزيله إلى عايشه فيها وانت هتكون التمن
فارس اخد إلى هو عايزه من رودينه وهيرحب بكلب اليف اخر يحل محلها
ناصر ؟
انا حياتى كلها متوقفه على نجاحك ،لم توصل لفارس لازم تقتله ،تتخلص منه ، فارس مش لازم يعيش اكتر من كده.
عندما انتهى فارس من تقديم أوراقه للترشح للرئاسه استقبله انصاره خارج المقر
حملوه على الاعناق وهتفو بأسمه ،صوره نشرت فى كل الجرائد على انه المرشح الأقوى
المرشح المحبوب من قبل الشعب وصاحب الخطه الطموحه لانتشال البلد من الفوضى،كان فارس يوزع الابتسامات
ويمنح الوعود ،ويتحدث بصفة المكليه واثق من الانتصار واكتساح خصومه
خصوم اخترعهم فارس بنفسه ووضعهم ضده ،عساكر شطرنج على رقعه مطاطه بلا عقول، مقتادين خلف تصورات
نفاقيه تملاء جيوبهم الفارغه.
ابتسم دكتور شعبان بسخريه ،محدش يعرف ان البلد دى مش هتخرج آبدآ من الفوضى و الفساد والظلم لأننا اتربينا عليهم
عشعشو جوانا انا بنشربهم كل صبح ومسا فى كل ركن من أركان المخروبه ولو حاولت تكون مختلف مصيرك محتوم معروف فى قرية الغربان ،انا نفسى البلد دى ترجع العصر
الحجري يا ناصر
اطلع دلوقتى يا ناصر على مقر فارس قبل كل حاجه ما تضيع مننا، خد معاك الماده دى وحطها تحت لسانك لو تعرضت
للتعذيب
سأله ناصر هو ممكن يعذبنى يا دكتور شعبان ؟
فارس ممكن يعمل اى حاجه يا ناصر، داخل مقرات تحكمه فى حالات اغتصاب وتعذيب بالجمله
لكن لو نججت انك تجيبلى فارس حى انا هخليه يتجرع العذاب فى كل ثانيه يا ناصر.
وصل ناصر مقر فارس ،التقطته الكاميرات على باب المقر
اعترضة الحراس ورفضو دخوله
راح ناصر يصرخ لازم اقابل فارس بيه ولما الحراس اصرو على ابتعاده انتهز وجود أحدا القنوات الفضائيه آمام المقر الانتخابى ركض نحوها ،وقف آمام الكاميرا وصرخ انا بحاول اقابل السيد المرشح المحترم فارس زكريا لكن حراسه رافضين انى اقابله وقبل ان يشرح ناصر فكرته وصلت التعليمات لمذيعة القناه بتوصيل ناصر إلى المقر
دخل ناصر على فارس وهالته حالته الذهنيه وتورم عينيه
والفريق الأمنى الذى يعمل على حراسته
انا لازم اتكلم معاك وحدنا يا فارس بيه
اتكلم، همس فارس بلا اهتمام
قال ناصر لازم نكون وحدنا لانه كلام ميصحش حد غيرنا نسمعه
ابتسم فارس ،اتكلم، كل إلى هناك عبارة عن ريبورتات انا مسحت عقولهم
قال ناصر انا عارف كل خطتك يا فارس ،عارف الفيروس والى انت عملته فى الناس
انا مش جاى احاسبك او أقف ضدك انا جاى اقدم نفسى فى مقابل انك تفرج عن رودينه ،رودينه عمرها ما كانت بنت ليل
اها ضحك فارس ،ناصر التقى ؟ الطيب ؟ المضحى
صاحب الأخلاق إلى اخد والدتى منى
صمت ناصر دقيقه، الفرصه جاتلك يا فارس ترجع كل حاجه ذى انت ما حابب ،احقنى بالفيروس ورجع علاقتك بوالدتك
لكن سيب رودينه فى حالها
بص حواليك يا ناصر ؟ شايف المنظمه الآمنيه دى كلها
اقنعنى ليه أوافق على عرضك ؟
ليه ما اجبركش تاخد الفيروس وأحتفظ برودينه عندى ؟
اهلا بك