× تابعنا ليصلك كل جديد

انضم إلى مجتمعنا على فيس بوك واشترك في المدونة ليصلك أحدث المحتوى مباشرة

⚠️ تنبيه: جميع الحقوق محفوظة. يمنع نسخ المحتوى دون إذن مسبق.

رواية صراع القاسم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم سلوى عوض

رواية صراع القاسم الفصل التاسع والعشرون 29

رواية صراع القاسم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم سلوى عوض
رواية صراع القاسم الفصل التاسع والعشرون 29 بقلم سلوى عوض


#سلوي_عوض
#صراع_القاسم 
بارت 29
الخواجه: انته هيكون لك شأن كبير يا حبيبي.
عبدالسميع: علي يدك يا خواجه، لكن جوللي انته بتاجر ف ايه بالظبط؟
الخواجه: في كل شيء يجيب أموال كثيره.
عبدالسميع: شكلنا هنشتغلو مع بعض كتير.
الخواجه: اتمنى.
عبدالسميع: هما المهندسين هياجو ميته؟
الخواجه: جايين بالطياره حبيبي، ساعتين وهيكونو هنا.
عبدالسميع: انا متشوج جوي.
الخواجه: انا اكتر منك يا حبيبي، مصر ديه فيها حاجات حلوه كتير وتاريخ مافيش بلد عنده تاريخ زي مصر. انتو مصريين مش مقدرين قيمة بلدكم، العالم كله يتمنى يكون عنده تاريخ زي مصر.
عبدالسميع: خدو التاريخ وادونا الفلوس.
الخواجه: تاريخكم لا يقدر بثمن يا حبيبي.
عبدالسميع: انا اهم حاجه عندي الفلوس، واه هتسيبولي الزيبق عشان ارجع شباب من تاني؟
الخواجه: انته عارف ده تمنه كام؟
عبدالسميع: كام يعني؟
الخواجه: الجرام بخمسين مليون دولار.
عبدالسميع: يا ابوي، يا اما خلاص اشتريه، بس انا عايز ارجع شباب.
الخواجه: انته تسافر معايا بلدي، وهناك هتدخل مركز طبي كبير ترجع عندك عشرين سنه، وده كادو مني ليك.
عبدالسميع: جاتوه؟ كيف يعني؟
الخواجه: هديه يا حبيبي، هديه مني ليك، وكمان انت اتجوز بنت جميله جدا.
عبدالسميع: ده انا مش هسيبك ابدا.
الخواجه: تمام يا حبيبي، انا عايز اشوف المكان.
عبدالسميع: تعالي معايا واخليك تشوف كل حاجه بعينك.
الخواجه: تمام.
عبدالسميع: ياله بينا واهو تجعد معانا لغيت ما رجالتك ياجو.
الخواجه: تمام تمام.




عصام: تعرف يا حمزه انا فعلا ضميري بياءنبي، بس انا زي اي اب نفسه يفرح ببنته، كنت عايزلها جوازه تعوضها عن اللي شافته ف حياتها، وقولت حازم هيصونها.

حمزه: وبعدين يعني لو دهب اتجوزت قاسم وخلفت منه، مش ولادها برده جدتهم لاءبوهم؟

عصام: قاتله ومجرمه، واكيد هتتعدم. يعني ولاد بنتي؟ انا الراجل اللي عيشت عمري كله بدافع عن القانون وبحارب الجريمة، ارضي كده لبنتي واحفادي؟

حمزه: وقتها يا خالي نبقا نعيش كلنا ف مصر، بس متكسرش قلب بنتك ولا قلب اخويا.

عصام: حازم وافق عشان يرد الجميل لحضرتك.

حمزه: جميل ايه؟ ما حضرتك اللي ربيتنا بعد استشهاد والدي، وكرست كل حياتك لينا.

عصام: انته واخوك بهايم مبتفهموش انكم ولادي، وانا ماليش جميل عليكم، ده واجبي نحو صاحبي الله يرحمه ونحو اختي الوحيدة.

حمزه: بس كان ممكن حضرتك تعيش حياتك وتسيبنا ومحدش يقدر يلومك.

عصام: لاء يا حمزه، انتو ولادي، ويعلم ربنا اني غلاوتكم ف قلبي زي دهب ويمكن اكتر. انتو كنتو بتكبرو قدام عنيا وشرفتوني بأدبكم واخلاقكم اللي كل الناس بتحلف بيها. والحمدلله انته بقيت ظابط مشهودله بالكفاءه والنزاهة. هو انته فكرك اني مش عارف انك طلبت نقلك هنا عشان تبقا جنبي مع انك كنت مالي مركزك اوي ف القاهره؟

حمزه: انا مقدرش ابعد عن حضرتك.

عصام: تبقا ابني ولا مش ابني؟

حمزه: ابنك طبعا وليا الشرف.

عصام: وكمان حازم، علي اد شقاوته وهزاره المستمر، إنما ف شغله معندوش ولا غلطه، وعمل اسم لنفسه وسط كبار رجال الأعمال.

حمزه: كل ده بفضل ربنا علينا ثم حضرتك. هااه اروح افرح قاسم؟

عصام: قاسم ولا أخته؟

حمزه: يعني حضرتك موافق؟

عصام: ما اقدرش اكون سبب ف تعاسه حد من ولادي.

حمزه: ربنا يخليك لينا. طاب وبالنسبه لطنط ليلي، مش هتصالحها؟

عصام: بصراحه انا مكسوف من نفسي لاءني افورت معاها اوي، وكمان ضربتها قدامكم. مش عارف اعمل ايه، بس غصب عني كل ما بشوف دهب بقول ليه ليلي تحرمني منها، وببقا عايز اخفيها من علي وش الدنيا.

حمزه: بس حاجه غريبه، هيا ليه طنط ليلي زمان مطلبتش الطلاق؟ ما اهي كان ممكن تطلق وتتجوز غيرك.

عصام: عشان انا وليلي كان بينا قصه حب كبيرة. ولما عدي علي جوازنا سنه ومحصلش حمل، كانت هتتجنن. لدرجه انها قالتلي: اتجوز، بس خليني جنبك، إنشاءالله تخليني خدامه عند مراتك الجديده.

عصام: وقتها حضنتها وهيا بتبكي، وقولتلها: اسمعيني كويس يا ليلي، سواء خلفنا أو ربنا ما ارادش، عمري مهتجوز عليكي ولا افكر، ومش عايز من الدنيا غيرك، وتحرم عليا اي ست ف الدنيا غيرك انتي. وبعدين انتي ناسيه أن ناديه ماشا عندها ولدين واحنا بنعتبرهم ولادنا، وكنا متجوزين من سنه بس.

حمزه: ايه الجمال ده؟ هو في حب كده؟ طاب ياله بقا تعالي عشان اصالحك عليها واعتبرني ولي امرك.

عصام: ولد!

حمزه: بقولك ياله.

---

عبدالسميع: هاهو، احضر الرجال. حافظ، عرفهم هتعملو ايه.

الرجال: اه، جالنا هنحفرو هنا ف البيت عشان الكنز.

عبدالسميع: جدعان ياله ابتدو، وليكم عندي كل واحد مبلغ كبير جوي.

الرجال: تحت امرك يا معلم، بس هنحفرو فين بالظبط؟

عبدالسميع: الشيخ جال الكنز ف وسط البيت، ياله بجا النهار رايح مش جاعد.

وبالفعل يبدؤ ف الحفر، وهنا يتصل المخبر بحمزه.

المخبر: يا افندم، عبدالسميع جاب الرجاله وشكلهم بيحفر، فيه صوت خبط جامد.

حمزه: طيب خليك عندك وأبقا بلغني بالأخبار علي طول.

ليغلق حمزه الهاتف.

عصام: فيه ايه؟

حمزه: عبدالسميع بدء ف الحفر، وطبعا منقدرش نقبض عليه دلوقت عشان ده واحد بيحفر عادي.

عصام: خليه شغال، ولما يوصل لحاجه نقبض عليه، بس خلي مخبرينك مفتحين عيونهم.

حمزه: حاضر. ياله نصالح لولا.

عصام: ولد.

حمزه: طنط ليلي هو انتي فين؟

لتخرج فاتن من الغرفه.

فاتن: خالتي بتبكي طول الليل ومنامتش.

حمزه: شوفت بقا انته عملت ايه؟ تعالي ورايا.






---

ليدخل عصام الغرفه علي ليلي ويدخل حمزه خلفه.

حمزه: لولا انا جايبلك ابني عصام عشان يعتذر لك عشان مد أيده عليكي، ولو كررها تاني أنا هطلقك منه واجوزك سيد سيده.

عصام: مين اللي ابنك يا حيوان؟ ومين كمان سيد سيدي ده؟

لتضحك ليلي وتنظر الي حمزه.

ليلي: والله انته عسل يا حمزه.

عصام: اطلع برا يا واد، انا بغير علي مراتي حبيبتي.

حمزه: هخرج بس بشرط: عفا الله عما سلف، ومتتكلموش في أي حاجه تاني، واعتبرو انكم لسه متجوزين جديد. بس عارفه يا لولا، ده عصام ده طلع عاشق قديم، ده حكالي عن قصه حبكم.

ليلي: خلاص مش زعلانه وهنسي اللي فات.

حمزه: طيب عن اذنكم انا هروح افرح قاسم، بس هعدي علي دهب الاول.

ليلي: خير؟

حمزه: عصام هيفهمك.

عصام: عارف لو محترمتش نفسك هعمل فيك ايه؟

حمزه: تمام يا افندم.

---

ليتركهم حمزه ويذهب الي غرفه والدته ويطرق الباب.

ناديه: مين؟

حمزه: انا يا نونه.

ناديه: ادخل يا حمزه.

حمزه: ايه عاملين ايه؟

دهب: عايشين.

حمزه: طاب بطلي عياط خلاص يا ستي، مشكلتك اتحلت وخالي وافق علي جوازك من قاسم، وهو عند طنط ليلي بيصالحها.

ناديه: بتتكلم جد؟

حمزه: اه والله.

دهب: كتر خيرك، ربنا يخليك لينا.

حمزه: البسي بقا عشان هنروح لنواره وقاسم ونقضي طول اليوم معاهم كمان.

دهب: طاب.

حمزه: لاء متخافيش، انا قولتله ووافق.

دهب بفرحه: ده طاب ياله بينا.

حمزه: واحنا ف طريقنا هجيبلك طقم شيك كده عشان تبقي قمر.

دهب: ربنا يخليك، ما انا عندي.

حمزه: بس يابت انا اخوكي الكبير، ومن هنا وجاي تسمعي كلامي.

ناديه بفرحه: ربنا يخليلك لينا يا ميزو.

دهب: ايه ده؟ كل ده ميزو؟

حمزه: عارفه لو قولتي لاي حد علي ميزو ديه هخنقك. وانتي يا ماما مش قولنا بلاش ميزو ديه؟

ناديه: حاضر ياسيدي.

حمزه: انا هروح افرح الواد حازم.

ناديه: طيب يا حبيبي. وتكون دهب جهزت.

ليتركهم حمزه ويدخل غرفة أخيه.

حمزه: الف مبروك، خالك قاللي أنه هيكتب كتابك علي دهب كمان يومين.

حازم بحزن: طيب.

حمزه: شكلك مش فرحان؟

حازم: عادي بقا.

حمزه: طيب، خالك خلاص صرف نظر عن جوازك من دهب.

حازم بفرحه: بجد؟

حمزه: اه والله، اعمل ايه؟ اصلك صعبت عليا فكلمته واقنعته، كمان يجوز دهب لقاسم. وعرفته انك معجب بفاتن.

حازم: بتهزر صح؟

حمزه: بقولك والله يا حتت حمار.






حازم بفرحه: حبيبي يا حضرة الظابط.

حمزه: انا عندي مشوار كده.

حازم: اكيد رايح عند نواره.

حمزه: اتلم ولا اروح أخلي خالك يغير كلامه؟

حازم: لاء، وعلي براحتك يا باشا.

---

عبدالسميع: شدو حيلكم شويه.

احد الرجال: الارض جاسيه جوي علينا، محتاجه حفار بالكهربا.

عبدالسميع: طاب اشتغلو وانا هشيع اجيبه، بس اشتغلو بذمه.

ليتصل عبدالسميع بحافظ.

عبدالسميع: بجولك عايز حفار بالكهربا.

حافظ: ليه؟

عبدالسميع: الأرض جاسيه جوي.

حافظ: اجولك الاحسن من الحفار الديناميت، هيفرتك الأرض ف وجت جصير.

عبدالسميع: خلاص شيعلي ديناميت.

حافظ: علي طول. بس اسمع، لازم تاجيني عشان الخواجه اللي هيشتري الاثارات جيه النهارده، ولازم تجعد معاه.

عبدالسميع: ميته يعني؟

حافظ: اسمع، انا هشيع الديناميت مع واحد من رجالتي هيشغله، وانته تعالي اجعد مع الراجل ده، هيديك عربون كبير.

عبدالسميع: هنجابلوه فين؟

حافظ: هنا عندي، عشان جايبلي بضاعه بنفسه.
نواره: الحجني، اشرف اخوي بيتصل بي، اعمل ايه؟
حمزه: ردي عليه وافتحي الاسبيكر.
نواره: طاب، لو جاللي انتي فين؟ اجوله ايه؟ اجولك الاول هتصل علي صابرين واشوفه سألت عليها ولا له.
حمزه: طاب ياله بسرعه.
صابرين (على الخط): عايزه ايه يافاتن؟ هو انا مش خلصت منيكم؟
نواره: انا نواره.
صابرين: عايزه ايه انتي كمان؟
نواره: بطمن عليكي.
صابرين: اطمني، انا زي الفل وهتجوز مهران واد خالك.
نواره: طاب، وجاسم؟
صابرين: اتطلجت منيه، الا جوليلي: انتي فينك انتي وامك، خواتك بيسألوا عليكي.
نواره: انا معرفش امي فين، بس أنا خدت عيالك وجاعده عند واحدة صاحبتي عشان عبدالسميع مشانا من البيت، وجال أنه هيوضب البيت زي ما اتفق مع جاسم. خدي زياد، كلميه.
زياد: معيزاش اكلم حد بلا جرف.

نواره: براحتك، بس عبدالسميع جال أن جاسم هيخرج جريب صابرين، وانا مالي يخرج ولا يجعد.
نواره: طاب، ممكن تكون امي راحت عند خالي؟




صابرين: له، مبعرفش عنيها حاجه. خطيبي مهران جاللي كده وسلام بقا، هو بيحبني موت.
صابرين: ربنا يهنيكم ببعض.
(تغلق صابرين الهاتف في وجهها)

نواره: بحيره يا تري روحتي فين يا اما؟ حمزه: اكيد مستخبيه في مكان.
نواره: انا لازم أخرج اجول لجاسم.
حمزه: تعالي نقوله.

(تخرج نواره ومعها حمزه الي الحديقه)

نواره: اذيك يا دهب.
دهب: الحمدلله.
نواره: جاسم، امك مش موجوده ف البيت ولا عند خالك؟
قاسم: ازاي يعني نواره؟ وكمان كلمت صابرين، قالت متعرفش عنها حاجه، وكمان صابرين هتتجوز مهران.
قاسم: تغور ف داهيه.
نواره: ما انا عملت حالي، معرفش انكم اتطلجتم. ده انا حتي بجولها: كلمي زياد، قالتلي له: بلا جرف، معيزاش حد يفكرني بيكم.
قاسم: انا مش عارف هحارب مين ولا مين، انت بجيت في صراع كبير.
دهب: انتي زعلان عشان صابرين هتتجوز؟
قاسم: صابرين ايه؟ بس ما انتي سامعه بتجولك امي مش موجوده، ياتري راحت فين؟
دهب: انا هتصل علي مهران وافهم منه، يمكن يعرف طريجها هو ولا ابوه.
نواره: اتصلي ينوبك ثواب.

(تتصل دهب بمهران)

مهران: يا اهلا بالجمر.
دهب: اهلا بيك. فينك يابت؟ وحشتيني.
مهران: ف بيتنا وخايفه من حليمه.
دهب: اسكتي، مش طفشت. ومحدش يعرفلها طريج وتلافونها مجفول. بعد ما ابوي كلمها وجالها عايز مليون جنيه، وخلي بالك هي عرفت انك عايشه، عبدالسميع جالها علي كل حاجه.
دهب: يا مري، ديه ممكن تموتني.
مهران: متخافيش، مش هتجدر تعملك حاجه، وبعدين ديه طفشت.
دهب: طاب، ماهي، ممكن تكون بتدور علي…
حمزه: غلق الخط.
دهب: طاب بص هشوف امي واكلمك تاني.
مهران: طيب، حمزه، دهب عايزك تعرفيه انك عرفتي ان عبدالسميع بيدور علي آثار ف بيت عمتك.
دهب: ايوه يا جمر، عايزه اجولك حاجه مهمه جوي وفيها خير كتير.
مهران: بطمع خير ايه جوللي؟
دهب: اصل انا عرفت أن عبدالسميع بيدور علي آثار ف بيت عمتك وعشان كده مشاهم من البيت.
مهران: مين جالك ده؟
دهب: انا جابلته، بس امانه عليك اوعا تجوله اني جولتلك حاجه احسن يموتني. وزي ما انته عارف اني وارثه ف البيت، ديتي انت خد ابوك وروحو كأنكم رايحين ومتعرفوش حاجه، كانك رايحين تشوفو حليمه.
مهران: انا عندي فكره زينه، هجوله أن عيالها ساءلو عليها عندنا، وأنهم سابو البيت عشان هو يوضبه، فاجنا جلجنا جولنا ندورو عليها ف البيت.
دهب: جدع مهران.
مهران: ده انا اعجبك جوي، ده انتي عاجبني من زمان.
(ينظر مهران الي تليفونه ليجد صابرين تتصل)
مهران: انا هجفل دلوك عشان صاحبي بيتصل علي دهب. طيب مع السلامه.
(يغلق مهران مع دهب ليرد على صابرين)

مهران: ايوه يا جلبي.
صابرين: انا واجفه عند التوته، فينك انت؟
مهران: جايلك هوا يا حبه الجلب.
صابرين: طاب ياله بسرعه، اتوحشتك.
(يغلق مهران مع صابرين)

مهران: ابا عندي ليك اخبار زينه جوي.
عباس: خير.
مهران: هروح الجواهرات من صابرين والدهبات واجي ادسهم هنا، وانت اجهز عشان نطبو علي عبدالسميع عشان نجسمو ف الخير ده كله.
عباس: طاب، روح بسرعه.
مهران: حمامه وانته اجهز عشان اجي ونمشو علي طول.






(اما عبدالسميع والخواجه فقد وصلا الى منزل قاسم)

الخواجه: هبعت لوكيشن للمهندسين.
عبدالسميع: ابعت يا اخوي.
المخبر (يتصل بجامزه): يا افندم عبدالسميع وصل ومعاه واحد خواجه.
حمزه: عال اوي، خليك مراقبهم، واي جديد كلمني علي طول.

(اما مهران فقد وصل الي صابرين)

صابرين: خد يا حبيبي، ولا تزعل نفسك.
مهران: بجولك ايه؟ انا عايز ابوكي ضروري. اتصلي عليه.
صابرين: ليه؟ مهران: هتعرفي لما اكلمه.
(تتصل صابرين بالعمده)
العمده: فينك انتي صابرين؟
صابرين: اصل مهران كلمني وجالني عايز يجابلني عشان عايزك ضروري.
العمده: عايز ايه؟
مهران: اسمعني يا عمي، العمده، ليقص عليه كل ما قالته دهب.
العمده: طاب، استنوني هروح معاكم عشان الخير يعم عليا انا كمان.
مهران: تعالي علي بيتنا، اوعو تمشو من غيري.
(توافق صابرين وتطمئن مهران)

(المهندسين قد وصلوا)

الخواجه: عايزكم تطلعولنا الكنز اللي هنا.
المهندسين: احنا معانا كل عدتنا وهنشتغل حالا.
(ليبدؤوا الحفر)
الخواجه: احنا وصلنا لدرجات سلم.
المهندسين (بفرحه): كملو كملو.
عبدالسميع: هما جدامهم كتير.
الخواجه: لاء خلاص يعتبر وصلنا.

(هنا يدخل العمده ومعه عباس ومهران)

عبدالسميع (بذهول): ايه اللي جابكم هنا؟
العمده: انته ناسي اني عمده البلد ديه؟ نجسمو ف الخير ولا ابلغ الحكومه وتروحو ف داهيه؟
عبدالسميع: له، نجسمو!

(المخبر يتصل بحمزه)
المخبر: يا باشا، فيه مهندسين جم وكمان العمده ومعاه عباس وولده مهران.
حمزه: تمام، افتح عينيك.
(تهب رائحة صعبه جدا)
عباس: ايه الريحه ديه؟
الخواجه: ديه ريحه من المكان، حبيبي.
(هم غافلين أنها رائحة جسد حليمه الذي تعفن)

(حمزه يتصل بعصام ليبلغه كل ما حدث)
حمزه: استدعي القوات عشان هنهاجم البيت، اكيد وصلو لحاجه.
عصام: تمام يا افندم.
(يتصل حمزه بالجهات المختصة ويطلب قوة كبيرة)
حمزه: وكمان عايز خبير آثار. ليتصل بعصام قدامنا ساعه وهنتحرك، وطلبت خبير آثار.
عصام: برافو عليك، ياله علي بركه الله.





(بعد ساعه تصل القوة ومعهم خبير الآثار ليقبضوا على جميع من ف المنزل)

عصام: ايه الريحه ديه؟
خبير الآثار: ديه جاية من فوق، خد حد معاك واطلع شوف فيه ايه.
(يتحدث عصام الي الخبير)
عصام: شوف شغلك حضرتك.

عبدالسميع: فيه ايه؟ انا بوضب البيت عشان هتجوز بت اصحاب البيت، وجاسم اتفق معايا علي كده بس هو محبوس دلوقتي.
قاسم: له، انا خرجت براءه من الجضيه اللي لبستهالي العمده. انا جاي اجبض عليهم.
عصام: انا ما انا عارف الخواجه، انا اجنبي ومركزي كبير وهتصل بالسفاره بتاعتي.
عباس: انا كت جاي اساءل علي اختي.
عصام: بلاش كلام كتير، احنا مراقبين تليفونك انت وابنك وعبدالسميع كمان.
(هنا ينزل حمزه في جثة فوق ف حاله تعفن تام)
قاسم: ديه اكيد امي، واكيد عبدالسميع هو اللي جتلها.

عبدالسميع: انا متجلتش حد والله مجتلتها.
قاسم: وانت اللي زيك يعرف ربنا، كت عايزني اتاءبد! حسبنا الله ونعم الوكيل فيك.
مهران: انا ماليش صالح، انا جاي اطمن علي عمتي.
حمزه: انته حمار يا ابني! بنقولك تلبفوناتكم متراقبه.
مهران: مين اللي غدر بينا؟ عباس. هو فيه غيرها؟ المحروجه دهب؟
عصام (موجهاً): اخرس، قطع لسانك. دهب ديه بنتي.
مهران: بتك كيف يعني؟
عصام: لاء موضوع يطول شرحه.
العمده: اسمعني يا بيه، انا كت جاي اجبض عليهم.
عصام: اللي زيك ميستحقش يكون من رجال القانون، انته خاين.
الخبير: يا افندم، من الفحص تبين أنها مقبرة ملكية لاسره عريقة من اسر الفراعنه.
عصام: يبقا نبلغ وزير الآثار. واحنا الحمدلله مبلغين سيادة وزير الداخلية بكل تحركاتكم.
عبدالسميع: حافظ سبقك علي الحجز، ياله خدوهم.
عصام: وانت ياحمزه اتصل بالطب الشرعي عشان يحدد سبب الوفاه.

حمزه: ياله وادي جريمة جديده، هتنورو علي حبل المشنقه. بتتاجرو بتاريخ البلد يا خوّنه، ده انتو مفرقتوش حاجه عن الجواسيس.

---

(في الصباح التالي)

عبدالسميع: طاب استني يا باشا، انا عندي حل زين جوي، احنا نجسمو الكنز علينا، ايه رأي حضرتك؟
عصام (بغضب): انته عايزني ابقا خاين زيك؟ ديه ملايين مملينه، وانت يعني جاي تطلع علي المعاش؟ هيدوك مكافأة كام؟ اسمع كلامي، الهبره كبيره جوي.
عصام: ما هو للأسف الخائن اللي زيك بيفتكر كل الناس زيه، اللي زيك ميعرفش يعني ايه ضمير وشرف.

حمزه: وادي تهمة جديده: محاولة رشوة للشرطة.
عبدالسميع: يا عصام باشا، هملك من اللي بتقوله ده، لا بيوكل ولا بيشرب.
عصام: ياله يا حمزه، خد الناس ديه وعايز حراسة مشددة عليهم.
قاسم: شفتو آخره طمعكم اديكم، روحتو في توكر.
.






 

 

تعليقات