× تابعنا ليصلك كل جديد

انضم إلى مجتمعنا على فيس بوك واشترك في المدونة ليصلك أحدث المحتوى مباشرة

⚠️ تنبيه: جميع الحقوق محفوظة. يمنع نسخ المحتوى دون إذن مسبق.

رواية نقاء قلبى الفصل الثانى عشر 12 بقلم آيه عيد

رواية نقاء قلبى الفصل الثانى عشر 12

رواية نقاء قلبى الفصل الثانى عشر 12 بقلم آيه عيد
رواية نقاء قلبى الفصل الثانى عشر 12 بقلم آيه عيد


#نقاء_قلبي

رنيم بصوت عالي وهي حاطة ايدها علي وشها :بسسسس بقي، انت ما صدقت.

انس اتصدم ولف وشافها، بس ماشافش وشها، بس اتأكد من صوتها انها بنت.

انس بصدمة وغضب :انتي، مين وبتعملي ايه هنا؟!
رنيم اتوترت وسكتت وفضلت مخبية وشها بأيدها.

انس قرب منها وهو بيبعد ايدها ،  فجاة شافها... اتصدم لما اكتشف انها رنيم.

رنيم خافت وفتحت الباب ببطيء وكانت هتجري للخارج، بس هو مسك دراعها بقوة وشدها لعنده بغضب :انتي بتعملي اييييه هنا؟!
رنيم بلعت ريقها وسكتت، ودموعها بدات تتجمع في عينيها.

انس بغضب :ما تتكلمييي، ساكتة ليييه؟!

رنيم بدموع :ا انا اسفة، م مش هعمل كدا تاني.
انس بغضب وذهول :هو ايه دا ال مش هتعمليه تاني.... هي لعببببة.
رنيم انكمشت في بعضها بخوف ودموع.
فجاة باب المكتب اتفتح، وانس سمع صوت من الخارج :انس ،انت فين ياجدع؟!

انس بص لرنيم بحده وغضب، ووقفها ورا الباب وخرج وقفل الباب وراه.... ورنيم واقفة وحاطة ايدها علي فمها بدموع.

خرج انس ولقي احمد.
احمد :ايه؟! كل دا وانت في الحمام.
انس بضيق :معلش، اتأخرت شوية.

احمد بضحك :طب ايه واقفلنا كدا بعضلا*تك عادي يعني، مش تتكسف من نفسك يمكن بنت تطلعلك من هنا او هنا.

انس اتجه لمكتبه وفتح الدرج واخد تيشرت اسود جديد  ولبسه.
انس بغي*ظ :خلاص بقي بلاش هزارك دا.... يلا قول عايز ايه؟!
احمد :الرجالة عايزينك عشان نخطط للمهمة الجاية.
انس :طب اطلع انت وانا جاي.
احمد اومأ ليه ولسة هيطلع بس انس وقفه.
انس بحده: وأول واخر مرة تدخل المكتب كدا، من غير اذن.... فاهم.
احمد بضحك :خلاص ياعم فهمنا.
وخرج.
انس رجع وفتح باب الحمام، ولقي رنيم منكمشة  وبتعيط.
مسكها من دراعها وخرجها للمكتب، وقفها قدامه وبغضب :انطقي بقي، ايه ال جابك هنا؟!

رنيم بصتله وعيطت اكتر.
انس اتنهد بغضب ومسح علي وشه، وبعدين بصلها وهدي نبرة صوته : طيب اهدي، وقوليلي بتعملي ايه هنا؟! ودخلتي ازاي اصلا؟!

رنيم رفعت عينها وبصتله بدموع :ا انا ج جيت ه هنا ب بصفتي ج جندي زيكم.
انس بحده : وسميتي نفسك ريان؟!
رنيم اومأت ليه بدموع.

انس خبط علي المكتب بغضب، ورنيم اتخضنت وانكمشت.
انس بصلها بغضب :انتي غ*بيييية ، ازاي جالك قلب تيجي هنا اصلاااا.

رنيم سكتت بدموع واحرا*ج، مش عايزة تقوله انها جت عشانه.
انس بغضب:اعمل فيكيييي ايه؟! لولا انك قريبة صاحبي كان زماني را*ميكي في السج*ن.

رنيم بدموع :خ خلاص، انا همشي.... و ومش هتشوف وشي تاني.
انس بغضب:انتي فاكراها سهلة، انتي هتفضلي هنا اسبوع علي الاقل لحد ما اسحب ورقك.
رنيم بصدمة :ايه؟! اسبوع.. ل لا مقدرش اقعد اسبوع.

انس بغضب:اناي كنتي هتقعدي هنا سنة يا هانم.
رنيم اتصدمت اكتر : س سنة، يعني انا مكنتش هقعد يومين تلاتة.... كنت هقعد سنة؟!

انس مسح علي شعره: صبرني يا رب علي الغبا*ء دا.

رنيم نزلت رأسها في الارض بدموع.
انس اتنهد بحده: اقعدي هنا ونامي وخلي الليلة دي تعدي.

رنيم بصتله والدموع في عينها :ما انا هنام في العنبر.
انس بحده:ما انا اكيد مش هخليكي تنامي وسط رجالة غر*يبة.... ولا انتي هبلة ولا ايه حكايتك.
رنيم بغي*ظ: متتكلمش عليا كدا.

انس بغضب :انتي تسكتي خالص، هو انتي ليكي عين تتكلمي اصلا بعد ال هببتيه!!! 
رنيم سكتت تاني بز*عل.

انس بضيق : في عندك تلاجة صغيرة اهو، عشان لو جوعتي او عطشتي.... واياكي اسمع نفس هنا في الاوضة.
وخرج وقفل الباب وراه بقوة، وبعدين قفله بالمفتاح.

اما هي وقفت خايفة، مسحت دموعها و اقتربت من التلاجة ولقت فيها اكل مغلف.... اخدته واكلته لانها كانت جعانة فعلا ومأكلتش من الاكل ال برا.
لقت جاكته علي الكرسي بتاع المكتب، اخدته واتجهت للكنبة واستلقت وغطت نفسها بالجاكت وهي بتشم ريحته فيه.





@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في الصباح

استقظ عز وقام قعد علي السرير وكان لابس تيشرت ابيض يبر*ز عضلا*ته.
لف وشاف ليل تعطيه ضهرها وضامة نفسها، بص عليها شوية وشاف انها صاحية وعلي ملامحها الحزن.
امسك علبة سيجا*رته واخذ واحدة ووضعها في فمه وبدا ينفث الدخا*ن.

فجاة ليل بقت بتسعل بقوة، طفي سيجا*رته امسك كوب ماء بهدوء من جانبه ومده ليها. 
قامت قعدت واخدت الكوباية وشربتها.
اما هو قام وقف بهدوء: اجهزي، عندنا حفلة النهاردة.

رجعت استلقت تاني وضامة نفسها بملامحها الشا*حبة: انا تعبا*نة، مش قادرة انزل.

عز نظر لها قليلا، اتنهد واقترب منها وجلس جمبها علي السرير.
وضع يديه علي جبينها يتفحص حرا*رتها.... وهي تنظر امامها للاشيء.
لاقاها فعلا حرا*رتها عالية، لكن مش اوي.
مسك تلفونه وهو يبحث عن رقم كبيرة الخدم وبهدوء : طالما حرا*رتك عالية، متكلمتيش ليه.

لي نظرت له وسكتت.
عز وضع هاتفه علي اذنه : هاتيلي كمد*ات علي الجناح حالا.
قفل وبص ل ليل قرب منها وقومها خلاها تقعد علي السرير، لكنها بعدت عنه شوية بضيق :مش عايزة.

عز بحده :متعا*نديش، انا مش فاضي لدلعك دا.
ليل بصتله بعصبية: خلاص، اتفضل امشي.... طالما مش قادر تهتم بمراتك شوية.... خلي الشغل ينفعك يابيه.

عز امسك فكها وبحده :طولة لسانك دي ال جيباكي لورا.
ليل بعدت ايدها عنه وقامت عشان تمشي الحمام، لكن هو مسكها وسحبها وقعدها علي رجله.

رجع خصلات شعرها للخلف واتكلم بنبرة حده :لما اكلمك.... تردي عليا، مش تمشي وتهر*بي.
ليل بعدت عيونها عنه بضيق، وهو مسك ايدها ونظر لها قرب منها ودفن وشه في رقب*تها، وبدا يطبع علا*مات ملكي*ته بخفة.
ليل بضيق :انت مش كنت مخا*صمني؟!
عز بعد وشه وبصلها بهدوء:بس لسة مراتي.
ليل بصتله بحزن: عز.... ه هو انت بتحبني؟!

عز سكت وهو باصص لها بجمود.
ليل سكتت وقامت وراحت الحمام..... وعز انظاره عليها. 

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في بيت شريف.

جميلة رمت المزهرية في الارض بغضب :يعنيييييي ايه؟!

رقية:اهدي يابنتي، مش كدا!!!
جميلة بعصبية: دا هيعرف الناس كلها بجوازهم النهاردة.... طب وانااااا.

شريف قرب منها :اهدي يا جميلة، محصلش حاجة لكل دا.

جميلة بعصبية:لا يابابااااا حصل ا انا عايزة عز..... عايزة عز يكون لياااا انا.

رقية بعصبية:لا بقي دا اتجننتي خالص.

شريف : اهدي انتي بس، وانا هخليه يتجوزك انتي.

جميلة حضنته بدموع : انا عايزاااه يابابا.... ارجوك نفذلي الطلب دا.
شريف :وانا مقدرش ار*فض ليكي طلب، حاضر بس اهدي انتي.
رقية بعصبية: انت بتقول ايه ياشريف، انا مش هسمح ان دا يحصل.
شريف بصلها بغضب:رقييييه، اخر*سي خالص.... ملكيش انتي دعوة بالموضوع دا.

رقية بصتله بصدمة :بقي كدا يا شريف، ماشي.
وطلعت علي اوضتها بعصبية.

شريف طبطب علي جميلة:اطلعي انتي فوق يا حبيبتي، وانا هعمل ال انتي عايزاه.
جميلة طلعت فوق،وشريف مسك تلفونه واتصل بحد.

شريف بش*ر :جهزت الصور؟!
الشخص:ايوا ياباشا.

شريف :تمام، اوعي تبعت حاجة دلوقتي..... وجهز الرجالة.
الشخص: اوامرك ياباشا.





@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عند رنيم
الباب اتفتح ودخل انس، لاقاها نايمة علي الكنبة. وفاردة شعرها بفو*ضوية.

قفل الباب وقرب منها ووقف قدامها ببرود : اناي يابتاعة، اصحي.
رنيم لفت وعطته ضهرها : اعمليلي عصير فريش بسرعة.

انس اندهش من كلامها، واتعصب مسكها من دراعها وقومها.... وهي اتخضت وفتحت عينها بسرعة.

انس بغضب:فاكرة نفسك في بيت ابوكي!!!
رنيم بخوف :ط طب في ايه؟!
انس :قومي بسرعة غيري هدومك، لازم تكوني في المجموعة دلوقتي.
رنيم بتوتر:ط طب مينفعش يعني اقعد هنا.
انس بحده :اخلصي.
رنيم بصتله بغي*ظ، ومسكت هدومها واتجهت للحمام.

انس قعد واستناها عشان تطلع.

....... بعد مدة

خرجت من الحمام ولابسة لبس الجيش، وظبتت نفسها.

انس ببرود :يلا.
وخرج وهي خرجت وراه بخوف.

طلعوا برا ووقفت في مجموعتها، وكانوا هيعملوا نفس التريب انهم يشيلوا اشو*له.

بعد ما الكل شال واحد وجري، انس اعطي رنيم شو*ال كان فيه قطن مش رمل.
انس :خدي دا واجري معاها، واياكي تكلمي حد فيهم.
رنيم بخوف:حاضر.
اخدته منه وجريت مع الباقي، وهو عينه عليها، مسبهاش ولا لحظة، وكل شوية جمبها.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

في القصر، في الوقت ما قبل المغرب. 
الحفلة ابتدت، وكل المعازيم وصلوا.

دخل شريف وجميلة ورقيه.

سلمي كانت واقفة مع صحابها.
سوسن باستغراب: مش دي حفلة عشان نعرف زوجة عز!..... امال جميلة دخلت من الباب ليه؟!

سلمي سكتت بتوتر.
جميلة كانت واقفة وبتاكل في نفسها، القصر كان متزين بطريقة حلوة اوي ومليان ورد أبيض وبينك.

عز كان واقف بعيد مع بعض رجال الاعمال..... والصحافة واقفين باحترام مستنين نزول العروسة.

شريف قرب منه بابتسامة مز*يفة: الف مبروك يا عز.
عز بصله ببرود:الله يبارك فيك؟!
احد رجال الاعمال :مكنتش مصدق لما سمعت امبارح انك اتجوزت..... وبالسرعة دي.
عز:كل حاجة بتيجي في وقتها.

فجاة نزلت ليل بفستان اوف وايت هادي وطويل باكما*م واسعة وشفا*فة قليلا....وترتدي طرحة لونها بلو سماوي، ومكياج خفيف ورايق. 

عز بصلها ومقدرش يبعد عيونه عنها..... وجميلة لاحظت واتضا*يقت.
كل الصحافة بقوا يصورا فيها.

سوسن بصت لسلمي بصدمة :مش دي الخدا*مة؟!
سلوي سكتت بأحر*اج وتوتر.
سهر :يعني طلعت مرات ابنك وخبيتي علينا.
حنان :بجد عي*ب يا سلمي، دا انتي ضر*بتيها قدامنا.

سلمي سكتت بتوتر وبضيق.

ليل نزلت وعز مسك ايدها وقربها منو، وحط ايده علي خص*رها..... ومازال ينظر لها.
وبقوا واقفين في منتصف القصر.
الصحافة قربت منهم وبقوا يصورا بسرعة واندهاش واعجاب.

ليل بصت لعز وهي مبتسمة بخفة.... عز اقترب وهو تايه فيها ووضع جبينه علي جبينها وبصوته الرجولي الهاديء:بحبك.






ليل بصتله بصدمة :ايه؟!
عز بعد شوية واخرج شيء من جيبه، وكانت علبة صغيرة فتحها، وليل انصدمت كان خاتم الماس شيك اوي وكان في الماسة في النص وجوانبه مجموعة الماسات صغننة..... وشكله يليق بزوجه عز الرفاعي ومطبوع عليه من الاسفل اسم عز. 

عز مسك ايدها ولبسها الخاتم وكان علي مقاسها.
الكل اتزهل وفي ال ابتسم، وال اتضايق طبعا.

عز لف ايده حوالين خص*رها وبص للصحافة وايده التانية في جيبه بهيبة :احب اعرفكم، بزوجة عز الرفاعي..... ليل عز الرفاعي.

ليل ابتسمت وافتكرت في الاول خالص لما عز اتجوزها غص*ب.

فلاااااااااااااااااش باك.

مر اسبوع علي جوازها من عز وكانت في الفيلا، وهي واقفة في المطبخ وبتعمل سلطة، ووشها عليه ملامح الحزن والتعب.

فجاة لقت ال بيلف ايده حوالين وسط*ها، اتخضت ولفت وكان عز.
عز بهدوء:وحشتيني.
ليل سكتت بخوف وهي بتتنفس بسرعة.
عز اقترب منها ووضع كف ايده علي خد*ها، واقترب من خد*ها الاخر وطبع قب*لة.
ليل بخوف :م ممكن تبعد.
مردش عليها وفضل يق*بل فيها وينزل بقبلا*ته للاسفل ال ان وصل لرقب*تها.

ليل خافت اكتر وبدات دموعها تنزل وتترعش.
عز بعد وشه عنها وبصلها :انا مش قولت مش عايز دموع تاني.
ليل بدموع :م مش قادرة. 
عز  بهدوء : بس انا عايز.
ليل بخوف :ع عايز ايه؟!
عز: حقي.
ليل بدموع :انت مبتزهقش، هو كل شوية حر*ام عليك..... انا مبقتش طا*يقة نفسي.
عز وضع كفه علي خد*ها :مش بايدي يا ليل....صدقيني مش بأيدي.
ليل بدموع :امال بايد مين يعني.
عز اقترب من شعرها يستنشق رائحته : صديقني مش ببقي قادر ابعد عنك...... او اسيطر علي نفسي، ببقي ضعيف.

ليل كانت هتتكلم بس هو شالها وطلع بيها علي فوق، وهي بتحاول تبعد عنه ومش قادرة.

باااااااااااااااااااااااك

الكل بدأ يسقف بسعادة وانبهار..... وبدا رجال الاعمال وزوجاتهم يقربوا منهم ويسلموا عليها.... وعز ال كان بيسلم علي الرجالة عشان محدش منهم يسلم عليها..... وبالفعل الرجال كانوا بيخافوا يبصولها حتي. 

ليل بهمس : غيرتك واضحة علي فكرة.
عز بهدوء مخيف:ال يقرب منك انا اقت*له. 
ليل بصتله شوية وبعدين رجعت تسلم علي النساء.

ليل رجعت بصت لعز بابتسامة وهمست :سامحتني؟!
عز بصلها وبهدوء: نشوف الموضوع دا بعدين.
ليل ابتسامتها اختفت ونظرت له بحزن.
ليل بضيق :طب انت رايحة اشرب مياه وجاية.
عز :خليكي وحد من الخد*م يجبلك.
ليل بضيق :لا، هروح انا. 

بعدت عنه واتجهت للمطبخ، وعز نظر لها ووجه كلامه لكريم ال واقف خلفه :عينك عليها.
كريم اومأ ليه و اتجه وراح المطبخ.
وعز رجع يسلم للناس ال بيباركوا ليه.






@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عند رنيم
بليل كانت قاعدة في العنبر وبتجيب هدوم ليها، عشان انس طلب منها تيجي وتنام في مكتبه.

اخدت لبسها ولسة هتخرج وقفها محمود :استني بس رايح فين، اقعد معانا هنلعب.

رنيم بتوتر وبتحاول تتخن صوتها:ا اصل، انا ك كنت....
محمود وهو بيشدها :تعالي بس، دا احنا هنتسلي اوي.

واخدها وقربها من مجموعة واقفين فيها باقي المجندين علي شكل دائرة.
وبصت داخل الدائرة لقت اتنين بيصا*رعوا بعض، والكل عمال يشجع دا ودا.

خسر واحد فيهم وال فاز وقف ورفع ايده :في حد يقدر عليا ههههه.
محدش رد، لكن محمود ز*ق رنيم للداخل :دا هيقدر عليك.

الكل بص لرنيم ال واقفة منكمشة وحاضنة الهدوم بتاعتها.... وضحكوا عليها من حجمها الصغير. 

رنيم بصوت تخين لكن بخوف:ل لا، ا انا مليش في البتاعة دي ولله.
الراجل بضحك :خلاص، اعلمك.... بص اول حاجة بعمل كدا.

وهوب رفع ايده ولسه هيضر*بها  بالبوكس في وشها، وهي انكمشت وغمضت عيونها بخوف..... لكن فجاة سمعت صوت خلاها تقشعر.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@

عند ليل خرجت من الباب الخلفي للمطبخ، ووقفت في الجنينة تشم هوا وهي مضايقة.

بصت للخاتم ال في ايدها وابتسمت بهدوء :ماشي يا عز.... انا هعرف اخليك تيجي لعندي ازاي.

فجاة لقت حاجة بتتحط علي فمها، بتتصدم وبتحاول تبعد..... لكن بياخدوها وبيركبوا العربية، وهي مش بتبقي شايفة قدامها وبتشعر بالدوران. 

كريم بيجري وراهم بسرعة، لكن بيضر*بوه في وشه، وبيقع علي الارض.
وهما بينطلقوا بالعربية، كل حراس القصر جريوا علي كريم واتجمعوا حواليه ، وملحقوش العربية.

دخل احد الحراس لعز جوا، وقاله ان كريم برا مرمي.

خرج وشاف كريم وبغضب :فين ليل.
كريم بتعب :ا اخدوها ياباشا.

عز بص للحراس بغضب جحي*مي :وانتوا لازمتكوا ايه هنااااااا.
الرجال اتخضوا منه، وكانوا واقفين مرعو*بين.
كريم قام وقف : هنلحقها ياباشا، هما لسة مبعدوش.

عز بغضب : هات الرجالة وتعاااااالي ورايا بسرعة.
وجري علي عربيته السوداء الفخمة وانطلق بسرعة الضوء، لدرجة ان باقي العربيات ابتعدت علي جنب بسبب خوفهم من اصتا*دمه فيهم.

@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@@






 

تعليقات