× تابعنا ليصلك كل جديد

انضم إلى مجتمعنا على فيس بوك واشترك في المدونة ليصلك أحدث المحتوى مباشرة

⚠️ تنبيه: جميع الحقوق محفوظة. يمنع نسخ المحتوى دون إذن مسبق.

رواية مريضة نفسيا الفصل الثامن 8 بقلم ملك ياسر الشرقاوى

رواية مريضة نفسيا الفصل الثامن 8

رواية مريضة نفسيا الفصل الثامن 8 بقلم ملك ياسر الشرقاوى
رواية مريضة نفسيا الفصل الثامن 8 بقلم ملك ياسر الشرقاوى


"بارت 8"

اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا محمد ﷺ 🌺

حضنت ليلى أختها رضوى بكل حب واشتياق، والدموع في عينيها بتنطق شوق السنين و انضم ليهم خالد.
وفي اللحظة دي، دخلت سامية، أم مراد، واقتربت من ابنها وحضنته بحنان، وهو رد الحضن بحب وصمت طويل كأن سنين البُعد بتتصالح في لحظة.

مراد لف وشه وقال بهدوء:

مراد:
"هند، جهزي أوضة ماما، هتعيش معانا من النهارده."

الكل طلع ينام، والهدوء سيطر على البيت.

دخلت ليلى الأوضة، وقعدت قدام مراد، بتبصله بعينين مليانة ألف سؤال، وقالت:







ليلى (بهمس):
"هو إزاي حصل كده؟ وبصما.. تك كانت على السك.. ينة؟"

بص لها مراد، وتنهد بعمق، وقال وهو بيعدل قعدته:

مراد:
"أمي كلمتني… قالتلي عايزة تنهي العداوة اللي بينا، ونرجع نعيش كعيلة.
وافقت، بس بشرط."

ليلى (بتوتر):
"شرط إيه؟"

مراد (ببرود):
"تثبتلي ولاءها… وتخلي أيمن يثبت بصماته على السك.. ينة.
بما إنها مراته، وعايشة معاه، سهل عليها ده."

ليلى اتسعت عينيها، وملامح الصدمة سيطرت على وشها:

ليلى:
"يعني... هي كانت متجوزاه؟!"

مراد:
اه و "نفذت كلامي بالحرف."

في اللحظة دي، طلع مراد سي.. جارة، وأشعل. ها بهدوء.

انتشرت ريحتها في الجو... وليلى فجأة حسّت بدوخة وقر. ف، وجريت على الحمام بسرعة.
قام مراد وراها قلقان:

مراد (بخوف):
"مالك؟ تعبتي؟ أجيبلك دكتور؟"

ليلى (بصوت واهن):
"لا، كويسة… يمكن برد في معدتي."

رجعوا الأوضة، وتمددوا على السرير.

وفي الناحية التانية من البيت، سامية كانت نايمة على سريرها، وابتسامة صغيرة على وشها.

سامية (بتهمس لنفسها):
"أخيرًا رجعت لبيتي... وخلصت من الخا.. ين الحق.. ير أيمن."

عيونها دمعت وهي بتفتكر جوزها السابق، وبتقول بين نفسها:

"سامحني يا حسام... غلطت، وندمت."

في نفس الوقت، عند خالد ورضوى، كانوا قاعدين في أوضتهم:

خالد:
"مراد شكله محترم… بس فيه حاجة كبيرة وراه، مش مبلوعة."

رضوى:
"ممكن يكون كويس… بس في حاجة حصلتله خلتو كده؟"

قعدوا يتناقشوا، وكل واحد بيحاول يحلل تصرفات مراد، بس مفيش حد وصل للحقيقة.

نرجع تاني للأوضة...
ليلى مش قادرة تنام، قعدت تبص للصورة اللي على الحيطة، لبنت لابسة فستان و روب تخرج، وباين على إيدها كان. ولا.

ليلى (بتهمس):
"مراد... مين دي؟ وليه مركبة كان.. ولا؟"

مراد (ببرود وهو سند راسه على السرير):
"مش لازم تعرفي... نامي، ورايا شغل."

ليلى اتضايقت من رده، ونامت وهي زعلانة.






---

الصبح بدري:

مراد راح شغله، وخالد راح درسه، ورضوى راحت مدرستها.
وساعتها، نادت سامية على ليلى علشان يتعرفوا على بعض.

قعدوا يشربوا شاي، وبدأت ليلى تكسر الجليد.

ليلى (بتردد):
"هو حضرتك... ليه اتجوزتي أيمن؟ وفين والد مراد؟"

سامية سكتت لحظة، وبصّت بعيد، وقالت بحزن:

سامية:
"ما كنتش بحب جوزي… اتجوزته غصب عني، كنت صغيرة، وكان أكبر مني بـ15 سنة.
بابا كان شريكه في الشغل، والجوازة دي كانت جزء من الصفقة."

ليلى حاولت تغير الجو:

ليلى (بهزار):
"أهاااا… عشان كده حضرتك لسه باين عليكي في عز شبابك."

ضحكت سامية، وقالت:

"وانتي سكر والله، احكيلي عنك!"

بدأت ليلى تحكي...
قالت عن مو.. ت والدها في الس.. جن، وإنه اتس.. جن ظل. م، وإن والدتها مات.. ت بعد ولادة رضوى، وإنها شالت مسؤولية إخوتها، من وهي صغيرة.

قربت منها سامية، وحضنتها بحنان:

سامية:
"من النهارده، أنا ممتك... ومش هتشيلوا هم حاجة طول ما أنا عايشة."

---

جاء معاد الغدا، الكل قعد على السفرة.

لكن ليلى أول ما شمّت ريحة الأكل، اتقر.. فت وقامت تجري على الحمام... ورجّ.. عت تاني.

مراد قام بسرعة:






مراد:
"تحبي أجيبلك دكتورة؟"

ليلى:
"بتعب، لا مالوش لزوم... هاخد دواء وهبقى كويسة."

مراد (بقلق):
"بس امبارح كمان كنتي كده... كده هتتعبي جدًا."

سامية بدأت تشك، وخدتها على أوضتها علشان ترتاح، ورضوى راحت معاهم.

بعد شوية، سامية نادت على الخدامة:

سامية:
"روحي الصيدلية، وهاتيلي اختبار حمل."

رجعت الخدامة، وادّته لسامية، اللي دخلته لـ ليلى.

ليلى واقفة مصدومة في الحمام، مش قادرة تصدق اللي بيحصل...

وبعد لحظات... وقع. ت على الأرض.

الصوت كان عالي...

رضوى و ساميه قعدوا يخبطوا و ينادوا عليها مافيش صوت نزلت بسرعه رضوى نادلت ل مراد و خالد و هي بتعيط. 

مراد ، طلع يجري، هو وخالد، وكسروا باب الحمام.

مراد (بي. صرخ):
"ليلى!! ليلى!!"

خالد:
"جيبوا الدكتور بسرعة!!"

الدكتور:..... 

---

يتبع...

هل ليلى حامل؟
وهل ده هيغير علاقتها بمراد؟
ولا في مفاجآت تانية لسه مستخبية؟

مريضه نفسياً❤️‍🩹

بقلمي/ملك ياسر الشرقاوي🌗






 

 

تعليقات